loader
Foto

Galerie foto

Pictorul Alexandru Rădvan, la „Biografii necesare”: Tot timpul mi-am tăiat punţile din spate. Ca să nu mă mai pot întoarce | VIDEO

Pictorul Alexandru Rădvan este primul invitat al celui de-al treilea sezon „Biografii necesare”, emisiune realizată de artista vizuală Ileana Ploscaru Panait. Ediția este difuzată la TVR Cultural duminică, 31 martie, de la ora 22.00, și la TVR Internațional, miercuri, 3 aprilie, de la ora 23.50.

 

Ileana Ploscaru Panait
Biografii necesare

Un text de Ileana Ploscaru Panait

„Alexandru Rădvan este unul dintre cei mai valoroşi artişti români contemporani, reprezentativ pentru generaţia 2000”. Iată un enunţ evident impersonal, pe care îl aveam în minte dintr-un articol mai vechi, apărut la deschiderea uneia dintre expoziţiile sale personale. Cu acest clişeu în minte, am intrat cu multă curiozitate în atelierul său din Pangratti. Petele mari de lumină ce se profilau pe pereţii înalţi aduceau în prim-plan lucrări monumentale, aflate în diferite stadii de execuţie. Aşadar, l-am găsit pe Alexandru Rădvan la lucru. Exact ce trebuia pentru a începe dialogul nostru fără a mai face nicio introducere.

Ileana Ploscaru Panait: Alexandru Rădvan, începem cu tine noua serie de emisiuni din mai multe motive. Eşti de curând mutat aici, în atelierul din Pangratti, ceea ce, să recunoaştem, este un semn al valorii tale profesionale, fiind unele dintre cele mai bune ateliere din România. Şi, în al doilea rând, eşti unul dintre puţinii artişti români promovați, de mai bine de două decenii, de o galerie de artă ce funcţionează la Berlin (Anaid Art Gallery), patronată şi curatoriată de Diana Dochia, căreia îi mulţumim şi pe această cale pentru materialul fotografic pus la dispoziţie. Cum ai ajuns în portofoliul acestei galerii?

Alexandru Rădvan: Din 2005. Mă ştiam cu Diana Dochia. Şi ea ştia ce lucram. Când s-a hotărât să înceapă această afacere – pentru că este cu adevărat un business cu avantaje, dar şi cu mari riscuri – m-a contactat şi ce mi-a plăcut a fost că, încă de la început, m-a avertizat că nu trebuie să am aşteptări imediate. Că rezultatele se văd în câţiva ani. Asta m-a făcut să cred că vorbim despre ceva serios şi profesionist.

Ileana Ploscaru Panait: Este nevoie de „instituţia” galeristului profesionist?

Alexandru Rădvan: Absolut. Reprezentarea artistului de către o galerie este, astăzi, un element vital. Un artist care doreşte să aibă o carieră cu adevărat, mai ales la nivel internaţional, trebuie să fie reprezentat oficial de către un galerist, care trebuie şi el, la rândul lui, să aibă o cotă, o recunoaştere în piaţa de artă. Sistemul internaţional – colecţionarii, instituţiile de artă, muzeele – nu discută decât prin intermediul unor agenţi. Asta pune artistul pe o traiectorie. Expoziţii, vânzări, participări. Aşa am ieşit şi eu. În felul acesta, am avut acces la expoziţii la care n-aş fi fost invitat niciodată doar ca simplu artist. Galeria m-a propus şi m-a susţinut.

CITIȚI ȘI: CEL DE-AL TREILEA SEZON „BIOGRAFII NECESARE”, LA TVR CULTURAL ȘI TVR INTERNAȚIONAL. ILEANA PLOSCARU PANAIT: VOM CUNOAȘTE OAMENI PENTRU CARE ARTA ESTE UN DESTIN

(w882) Alexandru

Pictor, sculptor, desenator iscusit, profesor intransigent, dar cu măsură şi cu o complicitate benefică faţă de studenţii săi, Alexandru Rădvan este o persoană plină de farmec, care copleşeşte prin fluiditatea discursului. Are talent de povestitor, dincolo de cel de plastician, dar şi o pasiune puternică şi controlată, ce vine din seriozitatea abordării tuturor ipostazelor în care se manifestă. Şi, cum meseria de artist nu este nici uşoară, nici relaxantă, Alexandru Rădvan este de neoprit în argumentarea principiilor sale. În viaţă şi în artă.

Ileana Ploscaru Panait: Îi întreb pe mulţi colegi ai noştri – e chiar o cercetare – cum s-au descurcat în pandemie, ce a însemnat asta pentru ei. Tu cum ai trecut prin asta?

Alexandru Rădvan: Am stat sinistrat în casă. Pe atunci, nu aveam atelierul ăsta. Eram zidit între şasiuri, mape, culori. Aveam totul la îndemână aşa că ... am lucrat non-stop.

Ileana Ploscaru Panait: Şi când ai venit aici?

Alexandru Rădvan: A fost ceva care, deopotrivă, m-a bucurat şi m-a panicat. Dintr-o dată, aveam un spaţiu mare. Asta a dat o altă anvergură lucrărilor mele. Pur şi simplu am explodat. Am început să pictez pe suprafeţe mari, cele mai mari pe care le făcusem vreodată. Respiram. Aveam o altă relaţie cu spaţiul. Puteam vedea ce lucrez de la o anumită distanţă. Aveam o imagine de ansamblu.

Ileana Ploscaru Panait: Aşadar, nevoia unui atelier nu este un moft.

Alexandru Rădvan: Evident. Aici mă pot desfăşura. Sigur, dincolo de serviciul pe care îl am – sunt profesor, predau la Universitatea de Arte – atelierul este ca al doilea serviciu. Mult mai dur şi fără condică. Sunt foarte disciplinat. Vin şi lucrez zilnic.

(w882) Alexandru

Împătimit de istorie şi de lecturi ce fac trimitere la miturile şi legendele lumii, creaţia sa are un caracter ciclic. Serii de lucrări sunt reluate ori de câte ori simte nevoia de a sonda mai departe sau din altă perspectivă, teme şi subiecte deja enunţate. Alexandru Rădvan nu are timp pentru lucrări de sertar, care gestează timp îndelungat. Este artistul arderilor imediate, dar îndelung cumpănite, fără artificii estetice. Trece cu uşurinţă de la formatul mic – de la necesarul exerciţiu zilnic al desenului – la formate de mari dimensiuni, pe pânze structurate, ce dau deseori impresia unor printuri gigantice.

Ileana Ploscaru Panait: Revii din când în când la anumite teme?

Alexandru Rădvan: Să ştii că eu nu lucrez în serii. Ele se constituie oricum într-un registru ciclic, pentru că mereu cauţi anumite subiecte care te bântuie, numai că pui accentul de fiecare dată în altă zonă. De aceea, m-am deprins – sigur că şi galeria mi-a impus cumva asta – să semnez fiecare lucrare şi, mai ales, s-o datez.

Ileana Ploscaru Panait: Expui mult, lucrezi alert, ai planuri concrete, termene limită. Cea mai recentă expoziţie, „Piele pe piele”, care a putut fi vizitată până în 28 februarie 2024, la Muzeul de Artă din Constanţa, a fost curatoriată de Mark Gisbourne, prin intermediul Anaid Art Gallery. Aminteam titlul pentru că tu eşti un artist pentru care titlurile, mesajele nu sunt lipsite de importanţă. Ele susţin conceptul fiecărei expoziţii sau al lucrărilor. Sunt prima vitrină, să spunem aşa.

Alexandru Rădvan: Da. Nu pun titluri la întâmplare. Ele au o semnificaţie majoră. Şi le trec pe lucrări ca pe un semn grafic, împreună cu data şi cu semnătura de artist. Au o logică vizuală.

(w882) Alexandru

Alexandru Rădvan - „Decameronul” (2023).

Filiaţile culturale sau citatele la istoria artei, ca şi mediile şi tehnicile diverse pe care le exersează, îi îmbogăţesc permanent aria experimentelor şi originalitatea discursului plastic. Aceste referiri şi trimiteri nu sunt deloc întâmplătoare. Sunt veriga ce uneşte istoria - cu miturile, legendele, religiile şi filosofiile ce s-au manifestat de-a lungul timpului - de societatea contemporană, cu alte probleme şi noi provocări, dar care, în substratul ei profund, nu este cu nimic diferită de umanitatea îndepărtată. În egală măsură, mijloacele de expresie artistică sunt într-o continuă interacţiune şi mişcare, aşa încât pentru Alexandru Rădvan nu există trecut, ci un prezent continuu, în care artistul are datoria de a fi un interogator intransigent al lumii în care trăieşte curajos, fără să se teamă.

Ileana Ploscaru Panait: Cum să înţelem legătura pe care tu o faci între istoria, miturile şi legendele lumii cu această contemporaneitate bulversată în care trăim acum?

Alexandru Rădvan: Epoca noastră nu e cu nimic diferită de întreaga istorie a umanităţii. Câte războaie! Câte cataclisme! Ciumă, secetă, atâtea molime! Câte evenimente care puteau distruge lumea! Au fost şi vor mai fi. Cu toate asta, oamenii şi-au continuat existenţa. Şi-au lăsat amprenta - urme pe care le vedem noi azi în siturile arheologice, în muzee, pe stradă, așa cum şi noi, cu epoca noastră cu tot, le vom lăsa celor ce vor veni după noi.

Ileana Ploscaru Panait: Nu te nelinişteşte tot ce se petrece?

Alexandru Rădvan: Binenînţeles că da. Sunt atent la ce se întâmplă în jurul meu, mai ales că am copii, dar nu mă sperii. Miturile şi legendele lumii sunt poveşti, coduri prin care învăţăm să reacţionăm în faţa marilor evenimente ale vieţii. Este lecţia continuă a umanităţii. Eu nu fac altceva decât să fiu o verigă. Arta a existat întotdeauna. Este ceva de care omul are nevoie ca de hrană şi aer, pentru că exprimă nişte lucruri pe care doar ea le poate face vizibile. Arta transcede istoria, epocile. Arta o să găsească întotdeuna un drum. Găseşte tot timpul.

 

 

*** Emisiunea este difuzată la TVR Cultural, duminică, 31 martie 2024, de la ora 22:00 (reluări - miercuri, 3 aprilie, ora 23:15 şi sâmbătă, 6 aprilie, ora 8:00). La TVR Internaţional, ediția este difuzată miercuri, 3 aprilie 2024, ora 23:50.

22:00 Opera

LA FANCIULLA DEL WEST

CASA DE PRODUCŢIE TVR ŞI OPERA NAŢIONALĂ ROMÂNĂ CLUJ-NAPOCA prezintă

LA FANCIULLA DEL WEST

De Giacomo Puccini

Dirijor DAVID CRESCENZI

Regie artistică, lighting design și concept video: RARESȘ TRIFAN

Scenografie: ADRIAN DAMIAN

Costume: OVIDIU POP

Solisti:

Minnie: Valentina Boi (invitată)
Dick Johnson/Ramirez: Hector Lopez
Jack Rance: Florin Estefan

Regia si adaptarea pentru televiziune Dominic Dembinski

La Fanciulla del West, este o poveste eternă din universul spectaculos al vestului american, în care Giacomo Puccini prin muzica inovatoare şi situaţiile dramatice ofera o vivacitate aparte intrigii, guvernate de o întrebare puternică: iubire sau lege?

După succesul operei Madama Butterfly, Puccini căuta un nou libret, în cele din urmă alegând piesa The Girl of the Golden West a autorului american David Belasco. Libretul a fost finalizat în august 1909, iar Puccini a avut nevoie de aproape un an pentru a finaliza partitura. Având premiera mondială în anul 1910 la Metropolitan Opera, noua operă a arătat fascinația compozitorului pentru culturile exotice. În acest caz, el se îndreaptă spre California, pentru a explora epoca Goanei după aur.

Povestea te invită să pătrunzi în atmosfera vestului american și relatează întâmplările a doi îndrăgostiți, Minnie și Dick. Aflând că Dick este de fapt un bandit al unei trupe de hoți, căutat pe numele de Ramirez, Minnie, îndrăgostită profund, plănuiește salvarea lui. Șeriful locului o curtează pe Minnie, dar totul se întunecă atunci când descoperă că aceasta îl ascunde pe Ramirez. Poate tânărul bandit să-și lase trecutul în urmă și să înceapă totul din nou alături de Minnie? Aceasta este întrebarea care oferă suspansul întregii povești.

Pentru realizarea acestui spectacol, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a reunit o echipă extraordinară, din care fac parte David Crescenzi-Dirijor, Rareş Trifan-Regia, Lighting design şi concept video, Adrian Damian-Scenografia (invitat) şi Ovidiu Pop-Costumele (invitat). Distribuţia aduce în roluri principale solişti apreciaţi precum soprana invitată Valentina Boi în rolul Minnie, tenorul Hector Lopez în rolul banditului Dick Johnson şi baritonul Florin Estefan în rolul şeriful Jack Rance. Soliştii vor fi acompaniaţi de Orchestra, Corul şi Ansamblul de Balet ale Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.

ORCHESTRA, CORUL și ANSAMBLUL DE BALET ale OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA

ECHIPA TVR

Kit TV

Alexandru Paiu

Octavian Popa

Traian Agiu

Eugen Ciolacu

Gheorghe Bulgaru

TELEFICARE

Lucian Vulpe

ELECTRICA

Cristian-Mihai Şerban

Gabriel Voicu

Dragoş Gheorghiu

Mircea Gheorghiu

CAR SUNET

Ştefan Gabriel-Şef car sunet

Ionuţ Barbu-Tehnician

Ionuţ Bogdan Chiriac-Tehnician

SUNET

George Sandu-Maestru sunet

Cătălin Putinianu-Maestru sunet

ASISTENTI IMAGINE

Sorin Stroe-asistent cameră

Ionuţ Alexandru Bengescu-asistent cameră

CAMERAMANI

Andrei Ţoneş

Dan Stoian

Dragoş Claudiu Capotă

Nicolae Fotachi

Alina Dumitraşcu

Rodica Ivan

George Leca

VFX

Gabriela BURCEA

COLORIZARE

MIHNEA Biciuşcă

MONTAJ

ANDA OBRETIN

DIRECTOR DE IMAGINE

George Negrilă

Regizor muzical

Liviu Elekeş

Economist: Simona Păunescu

Organizatori de productie: Elena Martonos, MARC BRANESCU

Regizor tv: Dominic Dembinski

Producator tv: Diana Dumitru

Coordonator Casa de Productie TVR: Mihai Predescu

Casa de Producţie TVR

*AUDIENŢĂ GENERALĂ (AG)

Redactor : George Mladen

0:15 Festivalul Hariclea Darclée 2018 (R)

* Conferinţa

Producător: Claudia Robu

(Reluare)
 
„O poveste nespusă”. Constantin Cojocaru: Actorul este un cetățean de pe stradă și ce simte se vede pe el. Corpul lui, interiorul lui exprimă ceea ce îi trece prin cap și prin suflet | VIDEO

TVR Cultural difuzează, în memoria marelui actor Constantin Cojocaru, care s-a stins din viață în acest weekend, emisiunea „O poveste nespusă - ...

Avi Avital, primul interpret la mandolină nominalizat la Grammy, la „Podcasturile TVR#Enescu”, în 20 aprilie, la TVR Cultural

Sâmbătă, 20 aprilie, de la ora 13.00, la „Podcasturile TVR#Enescu”, TVR Cultural difuzează dialogul Valentinei Băințan cu Avi Avital, interpret ...

Teleplay-ul „Crimă și pedeapsă”, difuzat la TVR Cultural în memoria lui Constantin Cojocaru. Regizorul Jon Gostin: Pierderea sufletului este adevărata maladie a omului contemporan | VIDEO

Miercuri, 17 aprilie, de la ora 22.00, TVR Cultural difuzează, în memoria actorului Constantin Cojocaru, teleplay-ul „Crimă și pedeapsă”, după ...

 

#TVRcultural