loader
Foto

Galerie foto

„Noaptea Albă a Filmului Românesc”, cu Cristi Puiu,la TVR Cultural | VIDEO

TVR Cultural a difuzat, sâmbătă, 1 aprilie, filmele regizorului Cristi Puiu, la „Noaptea Albă a Filmului Româesc”. „Moartea domnului Lăzărescu”, „Sieranevada” și „Malmkrog”, dar și scurtmetrajul „Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea” se regăsesc printre filmele difuzate de TVR Cultural.

 

„Filmul se naște, nu se face. Și ceea ce contează pe platou nu este indicația ta de trei castane. Contează nașterea, atenția, racordarea la timpul prezent, la ceea ce se întâmplă și captarea adevărului din privirea, din gesturile, din respirația oamenilor, celor care se află în fața aparatului de filmat - actorii. Asta contează, nu contează imaginea, nu contează lumina, sunt necesare, dar nu ele fac filmul. E importantă viața din omul ăla, de care nici el nu e conștient”, spunea regizorul Cristi Puiu despre filmele sale.

„Noaptea albă a filmului românesc” a debutat la TVR Cultural de la ora 20.30, cu un portret al regizorului şi scenaristului Cristi Puiu, semnat de producătoarea Claudia Duca.

Cristi Puiu a debutat în 2001, cu „Marfa și banii”, film care a obținut mai multe premii internaționale şi despre care unii critici consideră că ar fi producţia care a inaugurat noul val românesc în cinematografie.

(w882)

De la ora 21.00, telespectatorii au putut viziona „Moartea domnului Lăzărescu” (România, 2005), producţie inspirată dintr-un caz real şi aflată pe locul 3 în clasamentul „Cele mai bune 10 filme românești din toate timpurile”, publicat în 2008 și realizat de 40 critici de film.

Un bătrân de 63 de ani - domnul Lăzărescu - locuiește într-un apartament de bloc cu cele trei pisici ale sale. Soția lui a murit, iar fiica sa trăiește în Canada. Simțindu-se rău, bătrânul cheamă salvarea. Consultându-l și suspectând un cancer de colon, medicul decide să-l interneze. La spital intervin alte priorități și bătrânul, care e presupus a fi alcoolic, este dus la alt spital, apoi la altul.

Ceea ce părea la început o simplă formalitate - consultarea și supraveghearea unui bătrân care a vomat și se plânge de dureri de cap - se transformă într-un coșmar.

În anul 2005, „Moartea domnului Lăzărescu” a câştigat premiul Un Certain Regard, la Cannes. Din distribuţie fac parte actorii Ion Fiscuteanu, Luminiţa Gheorghiu, Gabriel Spahiu, Doru Ana, Monica Bârlădeanu.

De la ora 23.30, telespectatorii TVR Cultural au fost invitaţi să vizioneze filmul „Sieranevada” (România, 2016), cu actorii Mimi Brăescu, Bogdan Dumitrache şi J. State în distribuţie.

Acțiunea din „Sieranevada” are loc la trei zile de la atentatul din redacția hebdomadarului parizian, Charlie Hebdo, și la patruzeci de zile de la moartea tatălui său, când Lary, un medic trecut de 40 de ani, urmează să își petreacă ziua de sâmbătă însoțit de tânăra lui soție, în sânul familiei, reunite cu ocazia comemorării celui dispărut. Evenimentul, însă, nu se derulează conform așteptărilor.

„Malmkrog” (România, Serbia, Elveţia, Suedia, Bosnia, Macedonia de Nord, 2020), film inspirat din lucrarea „Trois Entretiens”, scrisă de Vladimir Soloviov la începutul secolului XX, pe care telespectatorii l-au putut urmări de la ora 02.20, este un omagiu adus unei lumi apuse, dar care reia și idei actuale.

Plasat într-un conac luxos, într-o zi de iarnă, filmul pune la un loc personaje aristocratice cu vederi politice diferite: Ingrida este o femeie trecută de prima tinerețe, care glorifică imperialismul rus și pune egal între război și civilizație (explicabil social prin aceea că statutul ei social superior, de soție de general, se datorează războiului). Nikolai, poate cel mai profund dintre toți, și tânăra Olga au vederi anarhiste (de nuanțe diferite) - și anarhismul era popular în epocă. Edouard, poate cel mai actual, este și cel mai european: afirmă cauza pro-europeană, vede o Europă unită, din care Rusia va face parte, afirmând superioritatea culturii bătrânului continent asupra întregii lumi. Cei doi, susuținători ai pluralismului perspectivelor și optimiști, vor fi cu siguranță dezamăgiți de ororile secolului XX.

Din distribuţie fac parte actorii Frédéric Schulz-Richard, Ugo Broussot, Diana Sakalauskaité, Agathe Bosch, Marina Palii şi István Teglas. În 2020, „Malmkrog” a primit premiul de regie al secțiunii Encounters, la Festivalul de Film de la Berlin.

„Pe lângă aceasta regie curajoasă, la obiect și atât de elegantă, regizorul ne prezintă o altă dimensiune care - deși se întâmplă în urmă cu 100 de ani - este atât de contemporană”, a motivat juriul premiul acordat.

Scurtmetrajul „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, cu actorii Victor Rebengiuc şi Mimi Brănescu, a închis, la ora 05.35, noaptea dedicată regizorului Cristi Puiu.

Tatăl (Victor Rebengiuc), concediat cu doi ani înainte de pensionare, vrea să se reangajeze, cerând sprijinul fiului (Mimi Brănescu). Condiția pentru angajarea într-un post de paznic de noapte este bacșisul pregătit pentru directorul unei firme particulare. Astfel, cartușul de Kent și pachetul de cafea devin în acest film obiectele emblematice pentru o societate coruptă și lipsită de spiritul solidarității. Acțiunea se petrece într-un restaurant din București.

Filmul a câştigat, în 2004, Ursul de Aur pentru scurtmetraje la Festivalul de Film de la Berlin şi Premiul Special al Juriului la Festivalul Internaţional de Film Anonimul.

(w882)

3:00 ASTĂ SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ

TEATRU TV ÎN FNT *

8 aprilie 1991

producție TNTV

Autor: Luigi Pirandello

Adaptare: Eugen Todoran

Regie: Eugen Todoran

Comedie

Revolta actorilor. Protestul actorului. Totul e o învoială: regia artistică, regia tv, prezentarea. La comanda regizorului, după introducere, începe totul: conflictul dintre două tabere de cheflii, încornorarea soțului ridicol poreclit Fluierici, o secvență la teatru. Sau, poate la Operă. Aria calomniei. Scandal inoportun în loji. Aflăm apoi de ce e criticată televiziunea. Destule motive ca regizorul să ceară pauză. Inserturi video cu anunțuri, culise, machiaj, dialoguri la bar. Spectacolul se reia, cu o durere de masea, cu dans, bună dispozitie și un Ave Maria în latină, spus pe întuneric. Soțul dispare inexplicabil și fără urmă, apoi apare plin de sânge, beat și muribund. Deși așa ar trebui, actorul nu crede că mai poate să moară. Criza atinge apogeul: fiica cea mare se simte victima tuturor. Băieții, amorezi, spală putina. Familia se duce de izbeliște. Regizorul e chemat la machiaj și află că actorii au decis să plece. Cu toții. Ei sau regizorul. E un ultimatum: „Nu mai e nevoie de dvs.! Noi vrem un teatru adevărat. Curat. Ori ne lăsați să jucăm așa cum simțim noi ori vă părăsim.” Concluzia: teatrul e peste tot. Final apoteotic!

Distribuție:

TAMARA BUCIUCEANU BOTEZ-DONNA IGNACIA

HORAȚIU MĂLĂELE-DOCTORUL HINKFUSS

MARIANA BURUIANĂ-MOMMINA

MITICĂ POPESCU-DL. PALMIRO CROCE (FLUIERICI)

DIANA LUPESCU-CÂNTĂREAȚA DE CABARET

CLAUDIU STĂNESCU-RICO VERRI

CAMELIA MAXIM-TOTINA

MANUELA CIUCUR-DORINA

SIMONA GĂLBENUȘE-NENE

MIHAI BISERICANU-MANGINI

VASILE FILIPESCU-SARELLI

CONSTANTIN RĂȘCHITOR-NARDI

MIRCEA DASCALIUC-CONSUMATORUL DE LA CABARET

NICOLAE URS-REGIZOR DE EMISIE

ARISTIȚA DIAMANDI-COSTUMIERA

CARMEN MOVILEANU-CRAINICA TV

în alte roluri: MIHAI DOBRE, ANITA BARTON,

cu participarea lui POMPEI HĂRĂŞTENU și MIHNEA LAMATIC soliști ai operei române

Echipa artistică:

scenografia: Dumitru Georgescu; costume: Eugenia Botănescu; operator şef: Ovidiu Drugă; regia de montaj: Marga Niță; redactor: Mădălina Stănescu

Echipa tehnică:

recuziteri: Milcică Constantin, Costache Daniel, Daniel Marinescu; asistență tehnică: Aurora Chirilov, Georgeta Crăciunescu, Diana Pârcălăbescu, George Oroianu; asistent sunet: Ștefan Gheorghiu; asistent de regie: Ion Dinu; lumini: Negoescu Nicolae, Giurescu Marin, Mirică Stelică, Vasile Ilie; costumiere: Elena Șerban, Boț Mia Tania, Ioana Dragomir, Ana Bitatu; machiaj: Mariana Zamfirescu, Mirela Preoteasa; post-procesare: Emila Marinescu; montaj și titraj electronic: Petrică Oprea; ilustrația muzicală: Lidia Danciu; sunet: Ioan Dinuţă; operatori: Mihai Ratcu, Dan Abagiu, Mihai Noghi, Aurel Andrei, Horaţiu Dumitru

Extrase presă:

„Opţiune repertorială legitimă. A pătrunde în laboratorul de creaţie al unui spectacol nu înseamnă numai a satisface o curiozitate neastâmpărată a oricăruia dintre dumneavoastră. E o ocazie ca teatrul să vorbească de spre el însuşi. Metamorfoză subtilă! Actor -om obişnuit cu bucuriile şi necazurile lui, actor interpret al unui rol de actor, actor personaj într-un spectacol creat sub ochii noştri, ne angajează într-un lung proces de reflecţie asupra condiţiei umane. Actorii trăiesc până la epuizare datele oferite de text.” Mădălina Stănescu

Producător: Ruxandra Ţuchel

(Reluare)

4:40 Poveştile caselor vechi

Producător: Ana Maria Sandu

(Reluare)
 
Stephanie Radu, invitată la ,„Portret de excelență”

Are un palmares remarcabil cu nu mai puțin de 400 de premii obținut la concursurile de muzică ușoară, canto clasic, balet și pian, precum și ...

„Omul și timpul”. Cristian Mandeal – o lecție de demnitate, la TVR Cultural

Dirijorul Cristian Mandeal este invitatul ediției de duminică, 19 octombrie, ora 17:00, al emisiunii „Omul și timpul”, realizată de Rafael ...

Muzică şi filosofie la

Muzică şi filosofie la "Dialoguri Academice"

publicat: joi, 16 octombrie 2025

A doua ediţie a celui de-al şaselea sezon al "Dialogurilor Academice" este prezentată de TVR Cultural şi Academia Română, duminică, 19 ...

 

#TVRcultural