În săptămâna 15-21 mai, TVR Cultural a difuzat dramele „Noroc chior” (1981), „Parking” (2019) și „Shanghai Express” (1932).
Luni, 15 mai, TVR Cultural a difuzat drama „Noroc chior” („Przypadek”, 1981), în regia lui Krzysztof Kieślowski.
Sursă imagine: imdb.com
Witek, un student la Medicină cu un viitor incert în Polonia comunistă, aleargă după un tren. Ce se va întâmpla dacă îl prinde? Ce se va întâmpla dacă nu-l prinde? Kieślowski analizează călătoria lui Witek, prezentând trei posibile deznodăminte, prin care sugerează că viața noastră este guvernată mai degrabă de întâmplare decât de alegeri. O dramă despre reconcilierea idealurilor politice cu fericirea individuală.
Sursă imagine: imdb.com
În rolurile principale: Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Zapasiewicz.
Filmul a fost finalizat în 1981, dar a fost lansat în 1987, din cauza cenzurii poloneze, la Festivalul de la Cannes, în cadrul secțiunii „Un certain regard”.
Sursă imagine: imdb.com
Joi, 18 mai, de la ora 22.00, TVR Cultural le aduce telespectatorilor pelicula „Parking” (2019), pe care regizorul Tudor Giurgiu îl descrie, într-un interviu pentru Institutul Cervantes, drept „o poezie a nopții”.
„Adrian, un poet din Sângeorz-Băi, emigrează ilegal în Spania anului 2002. Ajuns în Cordoba, se angajează paznic de noapte într-un parc auto, iar existența lui pendulează între imposibila poveste de dragoste cu o cântăreață spaniolă și dorul de casă și de familie. Călătoria lui în căutarea marii iubiri se va transforma într-o poveste surprinzătoare, sensibilă și plină de provocări”, este prezentarea filmului, pe canalul distribuitorului Transilvania Film.
Mihai Smarandache în „Parking”. Sursă imagine: Facebook „Parking”
„Parking” este inspirat din romanul „Apropierea”, de Marin Mălaicu-Hondrari.
În rolurile principale: Mihai Smarandache, Belen Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo, Carmen Florescu, Eric Frances, Manuel Bandera
Filmul a primit Premiul pentru regie „Lucian Pintilie”, în cadrul Galei Premiilor UCIN.
Mihai Smarandache și Belen Cuesta. Sursă imagine: Facebook „Parking”
„Până la aceste critici (pozitive din presa spaniolă, n.r.), vedeam filmul ca pe un hibrid ciudat, al nimănui cumva, un film românesc, dar cu poveste spaniolă, vorbită în spaniolă, mă gândeam că publicul român nu se va regăsi în ea, nefiind ceva din universul nostru imediat de preocupări. În plus, o poveste despre un poet. La fel, în Spania mi se părea că nu o să intereseze, personajul fiind un român cu o istorie și cu o poveste de viață diferite de cele cu care sunt ei obișnuiți. Dar uite că m-am înșelat. Cineva scria că e un film făcut ca de un spaniol, dar despre o lume a marginalilor, mici povești de viață din periferii, pe care ei nu prea au văzut-o în cinemaul lor. M-au bucurat curiozitatea lor, faptul că au văzut o latură diferită a emigrantului, imaginea lui nefiind construită cu pedala pe același tip de realism pe care l-au făcut alții mult mai bine înainte, și special am evitat zona aceasta. Cei care sunt mai aproape de poezie, de lumea asta impregnată de magie, fantastică pe care am vrut să o redau, au apreciat și nivelul acesta”, explica Tudor Giurgiu, într-un interviu publicat pe blogul Institutului Cervantes.
Sursă imagine: Facebook „Parking”
Sursă imagine: Facebook „Parking”
Duminică, 20 mai, TVR Cultural a difuzat „Shanghai Express” (1932), în regia lui Josef Von Sternberg, cu Marlene Dietrich, Clive Brook, Anna May Wong și Warner Oland.
Marlene Dietrich și Clive Brook. Sursă imagine: imdb.com
În Peking, în timpul războiului civil, căpitanul britanic Donald Harvey (Clive Brook) își întâlnește o veche iubire, pe Magdalen (Marlene Dietrich) și află că a devenit o prostituată cunoscută sub numele „Shanghai Lily”. Cei doi călătoresc spre Shanghai cu trenul, fără să știe că împart compartimentul cu spionul și gangsterul Henry Chang (Warner Oland). La ordinul lui Chang, oamenii pe care îi comandă atacă trenul, terorizează călătorii și îl iau ostatic pe Donald, notează Rotten Tomatoes.
Sursă imagine: imdb.com
Filmul a fost cea de-a patra colaborare dintre Marlene Dietrich și Josef von Sternberg, fiind lansat în timpul Marii Depresiuni, apoi reeditat în 1943 („Night Plane from Chungking”) și 1951 („Peking Express”).
Filmul are la bază o poveste reală din 1923 (incidentul Lincheng), când un gangster chinez a luat ostatici 25 de cetățeni străini și peste 300 de chinezi. Toți ostaticii au fost eliberați după ce s-a plătit recompensă.
Sursă imagine: imdb.com
The New York Times a lăudat-o pe Marlene Dietrich, într-un articol publicat în februarie 1932, notând că „este languroasă și neînfricată în rolul lui Lily”.
Filmul a obținut un Oscar pentru imagine și a fost nominalizat și pentru cel mai bun film și cel mai bun regizor.
Sursă imagine: imdb.com