loader
Foto

Pastila de artă, capodopere din galeria europeană

Lucrările aflate în Galeria de Artă Europeană a MNAR, pe care le puteți admira între 20 și 23 august la TVR Cultural: ’’Apolo şi Dafne’’ de Frans Wouters, ’’Adoraţia magilor’’(sec XV), ’’Fecioara cu Pruncul înconjurată de sfinţi şi donatori’’, de Giorgio Schiavone, ’’Doi arabi cu cal alb’’, atribuit lui Antoine – Jean Gros.

 

Ileana Ploscaru Panait
Pastila de artă

Marţi, 20 august 2024, orele 11:55, 6:15 şi sâmbătă, 24 august 2024, orele 18:55 şi 1:25

’’Apolo şi Dafne’’ de Frans Wouters (Lier, 1612 – Anvers, 1659)

Şcoala flamandă - ulei pe lemn / 69 x 104 cm.

Wouters este un pictor al barocului flamand care s-a făcut remarcat prin lucrările sale reprezentând scene religioase, subiecte mitologice şi alegorice. Pictura sa, ca şi alte lucrări inspirate din mitologie are un aspect decorativ, datorat în mare parte descriptivismului minuţios al fundalului vegetal, care aminteşte în mare măsură de tapiseriile epocii din Ţările de Jos. În acest tablou, cele două personaje sunt prezentate într-o mişcare amplă, într-un adevărat vârtej de valuri drapate, ceea ce sugerează, prin cromatică şi tratarea anatomiei, de stilistica operei ilustrului Van Dyck.

***

Miercuri, 21 august 2024, ora 11:55

’’Adoraţia magilor’’, aparţine Şcolii din Tirolului de Sud (Brixen), datată în a doua jumătate a secolului al XV-lea

Şcoala germană - tempera pe lemn / 99,5 x 81 cm.

Creaţiile artistilor germani şi austrieci din secolele XV – XVI se raportează într-un mod particular la evoluţia artei europene din acea perioadă. Remanenţa formulelor compoziţionale medievale conferă lucrărilor ce aparţin acestei şcoli de pictură şi arealului geografic germanic, un aspect uşor recognoscibil. Rezolvările plastice, caracteristice stilului gotic, mai ales schematismul compoziţiei şi o anume naivitate a redării, se fac remarcate şi în panoul reprezentând ’’Adoraţia magilor’’, ce este expus la Galeria de Artă Europeană. El este atribuit unui artist anonim de la mijlocul secolului al XV-lea ce aparţine ca stil aşa numitei Şcoli a a Tirolului de Sud (Brixen).

***

Joi, 22 august 2024, ora 11:55

’’Fecioara cu Pruncul înconjurată de sfinţi şi donatori’’ de Giorgio Schiavone (Juraj Chiulinovič) (Scardona, 1434/1437 – Sebenico, 1504)

Şcoala italiană - tempera pe lemn / 26,4 x 22,1 cm.

Pictorul renascentist de origine croată, Juraj Chiulinovič rămas în istoria artelor sub numele de Giorgio Schiavone (tradus ’’Slavul’’) a lucrat mult timp în nordul Italiei şi în Dalmaţia. El a ucenicit la Padova, în atelierul lui Francesco Squarcione. Madonele pe care le pictează sunt influenţate atât de iconografia lui Filippo Lippi, cât şi de cea a profesorului său, de la care a păstrat maniera foarte elaborată şi o atmosferă stranie. Pe acelaşi panou, mai mulţi sfinţi ţin companie Fecioarei cu Pruncul aşezate pe tron. Subiectul este cunoscut sub numele de ’’Sacra conversazione’’ şi este foarte răspândit în reprezentările subiectului din secolul al XV-lea. Panoul, de mici dimensiuni, reprezintă un moment important în evoluţia artei. El face trecerea de la decorativismul simetric, de tip bizantin, la repertoriul renascentist.

***

Vineri, 23 august 2024, orele 11:55, 23:55

’’Doi arabi cu cal alb’’ atribuit lui Antoine – Jean Gros (Paris, 1771 – Mendon, 1835)

Şcoala franceză - ulei pe pânză caşerată pe lemn / 80,9 x 64,7 cm.

Antoine-Jean Gros a pictat scene reprezentând victorii militare şi o lungă serie de portrete, dintre care, printre cele mai cunoscute, sunt cele care îi portretizează pe Napoleon şi pe Ludovic al XVIII-lea. În plină epocă romantică, lucrările lui Gros cuprind toate ingredientele acestei tentinţe artistice: de la alegerea subiectului, la contrastele violente de umbră şi lumină, de culoare caldă şi rece, până la pensulaţia liberă şi fugară. Tabloul ’’Doi arabi cu cal alb’’ de la Galeria de Artă Europeană este de mici dimensiuni ceea ce poate duce cu gândul că este o etapă premergătoare unei compoziţii mult mai mari, un exerciţiu intermediar în care artistul exersează problematica plastică ce îl interesa. Oricum, şi acest tablou, chiar dacă are aspectul de eboşă de studiu demonstrează calităţile lui Antoine – Jean Gros considerat precursorul a două nume mari ale artei franceze, Gericault şi Delacroix.

Un articol de Ileana PLoscaru Panait

9:30 Balet

* Johann Sebastian Bach: Oratoriul de Crăciun (J.S. Bach: Christmas Oratorio-Ballet by John Neumeier, Germania-Franţa, 2015)

Compozitor: Johann Sebastian Bach

Dirijor: Alessandro de Marchi

Orchestra Filarmonică din Hamburg

Coregraf: John Neumeier

Distribuţia: Julian Prégardien, Melissa Petit, Katja Pieweck, Manuel Günther, Wilhelm Schwinghammer

Regia: Thomas Grimm

John Neumeier transformă Oratoriul de Crăciun al lui Bach într-o experienţă care ne îndeamnă să căutăm răspunsuri la întrebări fundamentale: încredere, speranţă, credinţă, îndoială şi sacrificiu de sine.

Redactor: Cristina Crăciun

(Reluare)

12:15 REGELE MOARE

Teatru Tv *

TVR SI TEATRUL NAŢIONAL BUCUREŞTI Prezintă REGELE MOARE

De Eugene Ionesco

Traducere: Vlad Russo şi Vlad Zografi

Regie: Andrei şi Andreea Grosu

Scenografie: Vladimir Turturică

Light design: Chris Jaeger

Distribuţie:

Bérenger întâiul, regele: Victor Rebengiuc

Regina Marguerite, prima soţie a regelui Bérenger întâiul: Mariana Mihuț

Regina Marie, a doua soţie a regelui Bérenger întâiul : Ana Ciontea

Doctorul, care e şi chirurg, călău, bacteriolog și astrolog: Șerban Pavlu

Juliette, servitoare, infirmieră : Florentina Ţilea

Guardul: Richard Bovnoczki

SINOPSIS: „Un rege, care poate fi oricare dintre noi, află într-o bună zi că urmează să moară, și asta fără să se fi pregătit câtuși de puțin pentru acest pas în necunoscut. În timp ce se apropie de momentul culminant, lumea din jurul său începe să se năruie (la propriu), ajungând într-un final să dispară odată cu el. În tot acest timp regele trece printr-o serie de stări-negare, acceptare, egoism, solipsism, tresăriri de orgoliu, luciditate, apoi din nou negare, o și mai mare negare, negare din toți rărunchii! urmată de o falsă resemnare și împăcare cu condiția de muritor, pentru că orice s-ar spune, niciun om nu poate fi cu adevărat împăcat cu gândul morții. (... ) Omul ridică edificii ca să trăiască cumva veșnic.



Despre această poveste mai mult reală decât absurdă veţi afla urmărind unul dintre cele mai îndelungate şi încrâncenate proiecte ale Casei de Productie TVR: REGELE MOARE un spectacol despre har, emoţie şi sinergie.

Echipa Tvr

Economist-Simona Păunescu

Producţia-Elena Martonos, Marc Brănescu

Maşinişti: Florin Botezan, Nicolae Crampf, Marian Zamfir, Constantin Cristian Dinu

Machiaj tv: Beatrice Văduva

Jusnalist tv: Magdalena Stanciu

Operatori Kit TV: Octavian Popa, Mihai Popa, Costel Ivan, Gabriel Constantin, Constantin Pereanu

Teleficare: Lucian Vulpe

Asistenţi cameră: George Diţiu, Valentin Ciolan

Sunet: Cătălin Putinianu

Postprocesare sunet: George Craioveanu

Etalonaj/ colorizare: Paul Drăguşin

Asistenţi macara: Marian Petcu, Costel Văduva

Cameraman macara: Mihai Nagy

Cameramani: Vlad Micu, Mihai Buzura, Marius Nechita, Vorel Popescu, Constantin Duţă, Laurenţiu Anghel

Director de imagine: George Negrilă

Editori: Tiberiu Teodorescu, Cătălin Mindu

Prodcător: Diana Dumitru

Regia tv: Tudor Chirilă

*

 
Concertul „Nicolae Kirculescu”, un omagiu de excepție, la TVR Cultural, în a doua zi de Crăciun

Vineri, 26 decembrie, de la ora 16:30, telespectatorii sunt invitați la Ateneul Român pentru un eveniment simfonic emoționant, dedicat ...

Omul și Timpul. Istoria recentă, o problemă de conștiință

Pornind de la ultima carte semnată de acad. Ioan Scurtu, Istoria de după 1989 prin experiența unui istoric, jurnalistul Rafael Udriște propune un ...

Inginerul horticultor FLORIN STĂNICĂ, în

Duminică, 28 decembrie 2025, ora 13:00, TVR Cultural şi Academia Română vă invită la "Dialoguri Academice" cu prorectorul Universităţii de ...

 

#TVRcultural