loader
Foto

Galerie foto

„Podcasturile TVR#Enescu”: Valentina Băințan, în dialog cu Cynthia Millar, una dintre marile interprete la Undele Martenot | VIDEO

În ultima ediție a acestui sezon din „Podcasturile TVR#Enescu”, invitata Valentinei Băințan este Cynthia Millar, una dintre puținele interprete la un instrument extrem de rar ascultat în România: Undele Martenot. Dialogul a fost difuzat în 15 iunie.

 

Valentina Băințan
Podcasturile TVR#ENESCU

Un text de Valentina Băințan, realizatoarea „Podcasturilor TVR#Enescu”

Cynthia Millar a studiat Undele Martenot mai întâi cu John Morton, în Anglia, și, mai târziu, cu Jeanne Loriod. De când a cântat pentru prima dată „Simfonia Turangalila”, la Concertele BBC Promenade din Londra, cu Mark Elder și Orchestra Națională de Tineret a Marii Britanii, Cynthia Millar a fost considerată una dintre marile interprete la acest instrument extrem de dificil și pretențios. Datorită măiestriei sale, Cynthia Millar a devenit rapid unul dintre artiștii de top din lumea muzicală contemporană.

Ulterior debutului ei, Cynthia Millar a cântat cu mulți dintre dirijori de top ai lumii, inclusiv Sir Simon Rattle, Sir Andrew Davis, André Previn, Esa. Pekka Salonen, Edo de Waart, Yakov Kreitzburg, Leonard Slatkin, Yan Pascal Tortelier, David Roberston, Kent Nagano, Franz Welser-Möst, Mark Wigglesworth, Mattias Bammert, Donald Runnicles, Ilan Volkov, Mariss Jansons și Gustavo Dudamel.

Numeroasele ei prestații artistice au inclus Festivalurile de la Edinburgh și Luzern, precum și apariții regulate la Concertele BBC Promenade, dar și cu orchestre precum Filarmonica din Los Angeles, Simfoniile San Francisco, St Louis și Cincinnati, Orchestra Cleveland, Simfonia Națională. Orchestra din Washington, Simfoniile din Sydney, Noua Zeelandă și Singapore, Orchestra Simfonică din Londra, Filarmonica din Londra, Filarmonica, CBSO, Orchestrele BBC, Orchestra Concertgebouw, Orchestra Simfonică a Radioului Suedez, Orchestra Philharmoniqe de Monte Carlo Orchestra Națională de Lyon, Orchestra Filarmonică du Luxemburg și Orquestra Sinfónica de Castilla y León.

(w882) Cynthia Mi

Cynthia Millar a interpretat peste o sută de piese muzicale de film și televiziune, în special pentru Elmer Bernstein (care a și încurajat-o să învețe Undele Martenot și pentru care a înregistrat adesea ca interpretă la pian, în special în „Far from Heaven”), Richard Rodney Bennett, Maurice Jarre, Henry Mancini și Miklos Rozsa. De asemenea, Cynthia Millar compune pentru film, televiziune și teatru, iar munca ei în acest domeniu include partituri pentru filme de Arthur Penn, Robert Wise, Martha Coolidge și Peter Yates.

Cele mai recente spectacole ale sale includ Simfonia Turangalila cu Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Seattle Symphony, Cleveland Orchestra, Frankfurt Radio Symphony, Orchestre National Bordeaux Aquitaine, London Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra din Tokyo și în turneu în Europa și Trois petites liturgii, cu Orchestra La Monnaie și Münchner Rundfunkorchester. Stagiunea sa curentă include Turangalila cu Filarmonica din Oslo, dirijată de Vasily Petrenko, Orchestra de Paris sub Paavo Järvi și în turneu cu Orchestra Simfonică Simon Bolivar sub conducerea Gustavo Dudamel.

 

 

22:00 GAIȚELE

TEATRU TV ÎN FNT * GAIȚELE

1993

producție TNTV

Autor: Alexandru Kirițescu

Adaptare: Nae Cosmescu

Regie: Nae Cosmescu

Comedie

Într-un târg de provincie, în casa Anetei Duduleanu, văduva unui moșier, domină urletele, meschinăriile, bârfa. Cele trei surori Duduleanu conduc familia cu o mână de fier. Fii lor, lipsiți de educație și cu căsătorii de conjunctură, sunt emblematici pentru o societate valabilă pentru anii '30 (și nu numai!). Contrapunctul este creat de Wanda Serafim o tânără plimbată pe la Paris, prea frivolă pentru Bucureștiul acelor ani, dar și de Mircea Aldea, tânărul și săracul jurnalist care intră în această familie prin căsătorie cu fiica mai mică. Drama unui cuplu prins între o poveste de iubire și o căsnicie dezechilibrată, dar spusă cu umor dur și cu personaje comice până la grotesc.

Distribuție:

DRAGA OLTEANU MATEI-ANETA DUDULEANU

LEOPOLDINA BĂLĂNUȚĂ-ZOIA

MARGARETA POGONAT-LENA

OLGA TUDORACHE-FRAULEIN

CEZARA DAFINESCU-COLETTE DUDULEANU

ADRIANA ȘCHIOPU-WANDA SERAFIM

COCA BLOOS-ZAMFIRA

LAURA JIANU-MARGARETA ALDEA

DEM RĂDULESCU-GEORGES DUDULEANU

MITICĂ POPESCU-IANACHE DUDULEANU

ZOLTAN BUTUC-MIRCEA ALDEA

Echipa artistică:

decoruri: Ioan Olaru, Alexandru Ionescu; costume: Elena Timonu; director de imagine: Cristian Nicolau; regia de montaj: Marga Niță

Echipa tehnică:

regia tehnică: Petrica Pasca; director de producție: Viorel Suciu; asistență tehnică: George Naum, Tony Stoican; tapițer: Dumitru Stucan; mașiniști: Dan Fălcui, George Lazarciuc, Sorin Torică, Laurențiu Chițu; costumiere: Elena Tutungiu, Alexandra Woitovyct; coafeză: Gabriela Dima; machiaj: Ion Toma; regia de studio: Ladislau Kalitzky; electrician: Cristinel Bengescu; asistenți imagine: Dănuț Mareș, Gabriel Damian, Albin Alexandrescu, Silviu Stanciu; maestru de lumini: Vasile Harasenciuc; sunet: Ivan Alexandru, Dorin Mocanu; postprocesare sunet: Ioan Tudor Dinuță, Florin Tăbăcaru; ilustrația muzicală: Lidia Danciu; redactor: Ioana Prodan; montaj: Virginia Stanca, Eugen Boteanu, Sebastian Chelu, Florin Urlățeanu, Constantin Marciuc; imagine: Radu Popescu, Cristinel Neagu, Andrei Măinescu, Horatiu Dumitru, Zomir Dimovici; machiaj: Ion Toma; ilustrația muzicală: Lidia Danciu; postprocesare sunet: Ioan Tudor Dinuță, Florin Tăbăcari

Extrase presă:

„Cum am ajuns să scriu această piesă? Împrejurări familiale mă determinaseră să locuiesc, câtva timp, la Craiova. Pe acea vreme, Oltenia aparţinea la vreo nouă sau zece familii de mari moşieri, pe ale căror pământuri ţăranii pălmaşi erau exploataţi cu sălbăticie. [...] Am avut prilejul să cunosc îndeaproape pe aceşti moşieri şi zarafi, din care se recrutau conducătorii ţării. Am cunoscut lăcomia, avariţia, trufia şi cinismul lor, lipsa din sufletele lor a oricărui simţământ uman, bestialitatea lor. Şi atunci, încercând să urmez pilda strălucită a marilor înaintaşi realişti ai scenei, am luat calea satirei sociale şi am scris Gaiţele, piesă în care m-am străduit, cu adevăr şi mânie, să demasc lumea putredă ce mi se dezvăluise în toată hâda ei goliciune. Aşa s-a născut piesa de faţă. Premiera a provocat stupoare. S-a râs, dar cu inima strânsă şi, la ieşire, spectatorul burghez simţea ceva amar pe cerul gurii.” Alexandru Kirițescu.

Producător : Ruxandra Ţuchel

0:30 Concert de prânz

* Vara Magică

Producător: Claudia Robu

(Reluare)
 
Întâlniri cu artiști uriași ca talent și forță de expresie la „Duh şi culoare”, pe TVR CULTURAL

TVR CULTURAL ne propune emisiunea „Duh şi culoare”, evocarea a șapte figuri de creatori care au influențat masiv artele plastice românești la ...

Elena Armenescu, între medicină și poezie

Elena Armenescu, între medicină și poezie

publicat: vineri, 24 octombrie 2025

Este un spirit complex, care îmbină știința cu arta, rațiunea cu sensibilitatea și medicina cu poezia. Prin medicină, a vindecat trupuri, prin ...

Jazz’n’Iași, cu Alex Vasiliu

Jazz’n’Iași, cu Alex Vasiliu

publicat: miercuri, 22 octombrie 2025

Noul dosar "Remix - MoldoMuzicoRama" este comentat de realizator cu jurnalistul si muzicologul ieșean Alex Vasiliu. Duminică, 26 octombrie 2025, ...

 

#TVRcultural