loader
Foto

„Noaptea Albă a Filmului Românesc”, alături de regizorul Corneliu Porumboiu | VIDEO

TVR Cultural, TVR Internațional și TVR MOLDOVA le-au propus telespectatorilor în noaptea de sâmbătă, 6 spre 7 aprilie, un maraton cinematografic, alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de regizorul Corneliu Porumboiu.

 

În luna aprilie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unuia dintre cei mai titraţi regizori români contemporani, cu o anvergură internaţională. Corneliu Porumboiu, regizor, scenarist şi producător, a deschis, alături de confraţii din tinerele generaţii de creatori, drumuri noi de afirmare a cinematografiei româneşti actuale. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR MOLDOVA le-au propus telespectatorilor în noaptea de sâmbătă, 6 spre 7 aprilie, un maraton cinematografic, alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de regizorul Corneliu Porumboiu.

„Noaptea Albă” a debutat, de la ora 21:30, cu un interviu-portret al cineastului, realizat de producătoarea Claudia Nedelcu Duca, urmat, de la ora 22:00, de filmul „La Gomera" (2019). Filmul „Al doilea joc” (2006) va fi difuzat de la ora 23:40, „Poliţist adjectiv” (2009), ora 1:20. De la ora 3:15, „Noaptea Albă” continuă cu „A fost sau n-a fost” (2006) şi scurtmetrajele „Visul lui Liviu” (2004), ora 4:45, şi „Călătorie la oraş” (2003).

(w882)

Claudia Nedelcu Duca: Cred că formele care au șocat cel mai tare în cinematografia ta sunt cele din documentarul cu „Al doilea joc” și „Metabolism”. În „Al doilea joc” avem un meci de fotbal pe care îl urmărești alături de tatăl tău și din off purtați un dialog. Cum a apărut acest proiect în portofoliul tău?

Corneliu Porumboiu: „Am văzut la televizor cinci minute din meciul respectiv și era un ceva care făcea parte din mine. Am fost foarte curios să revăd meciul ăla cu taică-meu. Inițial, am zis că poate va fi un fel de documentare pentru un film de ficțiune și după aia mi-a plăcut foarte mult ce a ieșit. Până la urmă e un film experiment, un film care e un obiect mai ciudat, ca să zic așa. Tot timpul gândesc un film în raport și cu bugetul și cu piața pentru care îl faci. În momentul în care faci un film cu un buget mare, îți impune un anumit tip de spectator. E într-un anumit tip de industrie. La „Al doilea joc” m-am gândit că este un experiment și va circula în anumite zone: muzee, festivaluri. Nu am avut ambiții foarte mari din punctul ăsta de vedere cu el, dar îmi place foarte mult ca obiect.

La „Metabolism” am avut destul de multe nemulțumiri, este proiectul de care, cumva, sunt cel mai puțin mândru. Încă mai are o dimensiune comică, pe care am căutat-o. Am făcut vreo 9 sau 10 variante de scenariu și a pierdut niște lucruri în timp. Sunt lucruri la care doar eu mai râd. Avem un fel de work shop la FAMU, prezentam o secvență din film și eram singurul care râdea. E un film care în primele variante era mult mai burlesc și a pierdut asta”, a spus Corneliu Porumboiu în interviul acordat pentru „Noaptea Albă a Filmului Românesc”.

(w882)

Născut în 1975 în Vaslui, Corneliu Porumboiu a studiat mai întâi management, apoi a trecut la Regie Film (Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale", București), absolvind facultatea în 2003. După o serie de filme de scurt și mediu metraj, foarte bine primite la festivaluri din țară și străinătate („Pe aripile vinului”, „Călătorie la oraș”, „Visul lui Liviu”), a debutat în lungmetraj cu „A fost sau n-a fost?” (2006). Filmul, realizat din fonduri independente, a avut premiera mondială la Cannes, de unde s-a întors cu „Caméra d'Or" (cel mai important premiu pentru un debutant) și cu premiul de distribuție „Label Europa Cinémas", începând astfel o frumoasă carieră internațională.

Deţinător al unui palmares impresionant, fiul fostului arbitru de fotbal Adrian Porumboiu se numără printre cei mai de succes regizori români. Ca mai toţi tinerii cineaşti de după 1989, el a înţeles repede că, pentru a te lansa, este nevoie de vizibilitate internaţională, de noi mijloace de exprimare, de subiecte îndrăzneţe, de o logistică a susţinerii actului creator, de finanţări flexibile, de un portofoliu valoros şi de premii notabile.

Claudia Nedelcu Duca: Ce speri să îți aducă mutarea în Franța din punct de vedere profesional?

Corneliu Porumboiu: Vreau să fac un cinema pentru mai mult public, cu deschidere mai mare. Soția mea e franțuzoaică. Am proiecte și am idei pentru cinematografia aia, de ceva vreme.

(w882)

La un an după ce a absolvit UNATC-ul, în 2004, a obținut premiul al II-lea la secțiunea Cinefondation, în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Cannes. A debutat în lungmetraj cu „A fost sau n-a fost”, cu care a obținut „Camera d’Or”, la Cannes, iar următorul său film, „Polițist, adjectiv”, a fost de asemenea selecționat în cadrul prestigiosului festival de film şi a câștigat Premiul Juriului Un Certain Regard și Premiul FIPRESCI. A fost premiat cu numeroase alte trofee pentru filmele sale: „Comoara”, documentarul sportiv „Al doilea joc” (împreună cu tatăl său, comentatorul sportiv Adrian Porumboiu),filmul „La Gomera” a fost selectat în competiția oficială pentru Palme D’Or la Cannes 2019 şi „Comoara” a câștigat Premiul Un Certain Regard în 2015.

Claudia Nedelcu Duca: Ai avut două filme românești care au fost propunerea României pentru Oscar la film străin, la distanță foarte mare unul de celălalt: „Polițist, adjectiv” și „La Gomera”, ultimul ajungând în 2020 într-un top 3 al celor mai bune filme care au fost distribuite în Statele Unite în anul ăla. Cum se derulează o campanie de Oscar? Ce ar trebui să facă România astfel încât această secțiune de film străin, unde propunem și noi, ca toate celelalte țări, să fie luată în seamă?

Corneliu Porumboiu: O campanie la Oscar presupune foarte mulți bani. Pentru „La Gomera”, distribuitorul american a investit ceva. E un lucru mai deosebit și presupune foarte, foarte mulți bani. Depinde foarte mult cum proiectează distribuitorul ce profit îi va aduce filmul pe teritoriul respectiv ca să avanseze bugetul. Sunt proiecții la care vin membrii Academiei. Se fac și în Los Angeles și în New York. E un proces mai complicat.

22:00 Opera

LA FANCIULLA DEL WEST

CASA DE PRODUCŢIE TVR ŞI OPERA NAŢIONALĂ ROMÂNĂ CLUJ-NAPOCA prezintă

LA FANCIULLA DEL WEST

De Giacomo Puccini

Dirijor DAVID CRESCENZI

Regie artistică, lighting design și concept video: RARESȘ TRIFAN

Scenografie: ADRIAN DAMIAN

Costume: OVIDIU POP

Solisti:

Minnie: Valentina Boi (invitată)
Dick Johnson/Ramirez: Hector Lopez
Jack Rance: Florin Estefan

Regia si adaptarea pentru televiziune Dominic Dembinski

La Fanciulla del West, este o poveste eternă din universul spectaculos al vestului american, în care Giacomo Puccini prin muzica inovatoare şi situaţiile dramatice ofera o vivacitate aparte intrigii, guvernate de o întrebare puternică: iubire sau lege?

După succesul operei Madama Butterfly, Puccini căuta un nou libret, în cele din urmă alegând piesa The Girl of the Golden West a autorului american David Belasco. Libretul a fost finalizat în august 1909, iar Puccini a avut nevoie de aproape un an pentru a finaliza partitura. Având premiera mondială în anul 1910 la Metropolitan Opera, noua operă a arătat fascinația compozitorului pentru culturile exotice. În acest caz, el se îndreaptă spre California, pentru a explora epoca Goanei după aur.

Povestea te invită să pătrunzi în atmosfera vestului american și relatează întâmplările a doi îndrăgostiți, Minnie și Dick. Aflând că Dick este de fapt un bandit al unei trupe de hoți, căutat pe numele de Ramirez, Minnie, îndrăgostită profund, plănuiește salvarea lui. Șeriful locului o curtează pe Minnie, dar totul se întunecă atunci când descoperă că aceasta îl ascunde pe Ramirez. Poate tânărul bandit să-și lase trecutul în urmă și să înceapă totul din nou alături de Minnie? Aceasta este întrebarea care oferă suspansul întregii povești.

Pentru realizarea acestui spectacol, Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a reunit o echipă extraordinară, din care fac parte David Crescenzi-Dirijor, Rareş Trifan-Regia, Lighting design şi concept video, Adrian Damian-Scenografia (invitat) şi Ovidiu Pop-Costumele (invitat). Distribuţia aduce în roluri principale solişti apreciaţi precum soprana invitată Valentina Boi în rolul Minnie, tenorul Hector Lopez în rolul banditului Dick Johnson şi baritonul Florin Estefan în rolul şeriful Jack Rance. Soliştii vor fi acompaniaţi de Orchestra, Corul şi Ansamblul de Balet ale Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.

ORCHESTRA, CORUL și ANSAMBLUL DE BALET ale OPEREI NAȚIONALE ROMÂNE CLUJ-NAPOCA

ECHIPA TVR

Kit TV

Alexandru Paiu

Octavian Popa

Traian Agiu

Eugen Ciolacu

Gheorghe Bulgaru

TELEFICARE

Lucian Vulpe

ELECTRICA

Cristian-Mihai Şerban

Gabriel Voicu

Dragoş Gheorghiu

Mircea Gheorghiu

CAR SUNET

Ştefan Gabriel-Şef car sunet

Ionuţ Barbu-Tehnician

Ionuţ Bogdan Chiriac-Tehnician

SUNET

George Sandu-Maestru sunet

Cătălin Putinianu-Maestru sunet

ASISTENTI IMAGINE

Sorin Stroe-asistent cameră

Ionuţ Alexandru Bengescu-asistent cameră

CAMERAMANI

Andrei Ţoneş

Dan Stoian

Dragoş Claudiu Capotă

Nicolae Fotachi

Alina Dumitraşcu

Rodica Ivan

George Leca

VFX

Gabriela BURCEA

COLORIZARE

MIHNEA Biciuşcă

MONTAJ

ANDA OBRETIN

DIRECTOR DE IMAGINE

George Negrilă

Regizor muzical

Liviu Elekeş

Economist: Simona Păunescu

Organizatori de productie: Elena Martonos, MARC BRANESCU

Regizor tv: Dominic Dembinski

Producator tv: Diana Dumitru

Coordonator Casa de Productie TVR: Mihai Predescu

Casa de Producţie TVR

*AUDIENŢĂ GENERALĂ (AG)

Redactor : George Mladen

0:15 Festivalul Hariclea Darclée 2018 (R)

* Conferinţa

Producător: Claudia Robu

(Reluare)
 
„O poveste nespusă”. Constantin Cojocaru: Actorul este un cetățean de pe stradă și ce simte se vede pe el. Corpul lui, interiorul lui exprimă ceea ce îi trece prin cap și prin suflet | VIDEO

TVR Cultural difuzează, în memoria marelui actor Constantin Cojocaru, care s-a stins din viață în acest weekend, emisiunea „O poveste nespusă - ...

Avi Avital, primul interpret la mandolină nominalizat la Grammy, la „Podcasturile TVR#Enescu”, în 20 aprilie, la TVR Cultural

Sâmbătă, 20 aprilie, de la ora 13.00, la „Podcasturile TVR#Enescu”, TVR Cultural difuzează dialogul Valentinei Băințan cu Avi Avital, interpret ...

Teleplay-ul „Crimă și pedeapsă”, difuzat la TVR Cultural în memoria lui Constantin Cojocaru. Regizorul Jon Gostin: Pierderea sufletului este adevărata maladie a omului contemporan | VIDEO

Miercuri, 17 aprilie, de la ora 22.00, TVR Cultural difuzează, în memoria actorului Constantin Cojocaru, teleplay-ul „Crimă și pedeapsă”, după ...

 

#TVRcultural