loader
Foto

Spectacolul „Ce zi frumoasă”, adaptare TV premiată de UNITER la prima sa gală, difuzat în 1 noiembrie la TVR Cultural | VIDEO

În prima zi din luna noiembrie, TVR Cultural i-a invitat pe telespectatori să urmărească spectacolul „Ce zi frumoasă”, o adaptare a piesei „Pantagleize”, de Michel de Ghelderode (1929). Adaptarea TV în regia lui Dinu Cernescu a fost p remiată pentru cel mai bun spectacol de televiziune la prima ediție a Premiilor UNITER , în 1993.  

 

Din distribuție fac parte: Mitică Popescu, Valentin Teodosiu, Eusebiu Ștefănescu, Mihai Dinvale, Constantin Dinescu, Ion Chelaru, Petre Gheorghiu, Irina Mazanitis, Nicolae Dinică, Ion Henter, Petre Moraru, George Ulmeni.

Echipa: regia și adaptarea - Dinu Cernescu, traducere - Sanda Diaconescu, ilustrația muzicală și scenografia - Dumitru Georgescu, costume - Elena Timonu, Eva Szantay; imaginea - Laurențiu Popescu, redactor: Lucia Hossu-Longin.

(w882) Ce zi frum

Piesa flamandului Michel de Ghelderode vorbește despre speranțele și contradicțiile unei revoluții politice, ce urmărește să răstoarne o dictatură și să o înlocuiască cu democrația.

A fost inspirată de mișcările politice din Europa de după Primul Război Mondial. Numele piesei, „Pantagleize”, este dat de personajul principal, pe jumătate filosof, pe jumătate clovn, luat cu forța de revoluționari să le fie conducător. Pantagleize se îndrăgostește de o fată, una dintre conducătoarele revoluției, care însă este omorâtă de poliție. În cele din urmă, toți revoluționarii sunt prinși și omorâți. Pantagleize le împărtășește soarta, murind ca o marionetă, fără să se plângă, manipulat de forțe pe care nu le-a înțeles, scrie The Harvard Crimson despre subiectul piesei.

(w882) Ce zi frum

Regizorul Dinu Cernescu, a susținut, într-un interviu pentru Casa de Producție a Televiziunii Române, că a pus în scenă „Pantagleize” (sub numele „Ce zi frumoasă”) la începutul anilor '90 pentru că „era un pretext foarte bun. Pentru actori, pentru Mitică Popescu și toti ceilalți. Era un subiect foarte cald. Idea de a intra din greșeală într-o revoluție și de a fi și omorât mi s-a părut de mare actualitate”.

Urmăriți mai jos un interviu din 2020 cu Dinu Cernescu:

Deşi majoritatea criticilor au văzut în „Pantagleize”, încă de la premiera din 1930, doar o satiră feroce a revoluţiei, ea conţine, de fapt, şi o parodie a atmosferei de anarhism intelectual şi politic în care evoluau diversele mişcări de avangardă ale epocii”, nota Anca Măniuțiu, în lucrarea „Avangardă și carnavalesc în teatrul lui Michel de Ghelderode” (Cluj, Casa Cărții de Știință, 2012).

(w882) Ce zi frum

Totodată, în lucrarea citată, sunt și explicațiile autorului Michel de Ghelderode despre piesă: „Pe Pantagleize (acesta-i numele clovnului meu), l-am văzut, l-am auzit… E printre noi. Este veşnicul dezaxat… Fără nici o îndoială, nu e un tip unic… Ca în unele picturi ale lui Picasso, care se bazează pe un decupaj, am luat un chip, nişte braţe, nişte picioare… Din toate, am făcut un om… Sufletul care i-a fost insuflat, cu o fărâmă de nebunie lirică, provine din rezervorul lumii moderne… suflet expresionist, descompus, otrăvit de literatură bizară, fără stăpânire de sine, fără ritm… Suflet nordic şi fantast, care s-a întrupat într-o vreme când ne hrăneam cu „Doctorul Caligari” şi cu filmele avangardei germane, sufletul unor generaţii de decadenţi!… Şi m-am pus în el pe mine însumi, cel din clipele mele de anarhie intelectuală, păstrând totuşi un strop de sarcasm flamand, macabru şi vehement, străveche amintire gotică a rasei noastre

Decorul, acoliţii, figuranţii acestei opere nu sunt nici ei născociţi! Viziunea lor s-a născut, mărturisesc, din pînzele nemaipomenite ale lui Otto Dix şi din desenele, făcute cu vitriol, ale lui Georg Grosz… Omenirea aceea există sau exista!… Personajele acelea le-am verificat, le-am reperat în jurul meu, căci ele evoluează în sânul tuturor mulţimilor din întreaga lume. Să nu cumva să vedeţi în ele nişte caricaturi! […] Doar şi bătrânii pictori ai Flandrei noastre se amuzau să-i azvîrle în iad, de vii şi bine frăgeziţi, pe contemporanii lor!…

Tocmai pentru că m-am apropiat atît de mult de realitate, am ştiut să o domin şi să o transpun cu atâta libertate... Nu născocim nimic. Veşnica iluzie a teatrului nu acceptă documentul sau reconstituirea. De aceea, nutresc convingerea că, lucrând din această perspectivă extra-realistă, am provocat fenomenul teatral, jocul de optică invariabil de exact, care este viaţa lăuntrică şi magnetică a teatrului”.

11:25 CUI I-E FRICĂ DE VIRGINA WOLF?

Teatru TV *

* Autor: Edward Albee
Traducere: Anda Boldur
Regie: Olimpia Arghir
Dramă
Martha si George (numele sunt inspirate de cele ale primului preşedinte al SUA-George Washington şi al soţiei acestuia) sunt un cuplu căsătorit. Relaţia lor este turbulentă, complicată, aproape ruinată. Cei doi organizează în casa lor o petrecere în miez de noapte la care invită un cuplu tânăr-Honey şi Nick. Discuţiile purtate scot la iveală o serie de tabuuri, cutume, libertăţi, limitări... imaginea americanului obişnuit, în acea perioadă.

Distribuție:

RODICA TAPALAGĂ-MARTHA
RADU BELIGAN-GEORGE
LAMIA BELIGAN-HONEY
MIRCEA RUSU-NICK

Echipa artistică:

decoruri: Ion Olaru; costume: Elena Timonu; machiaj: Daniela Craciunescu; coafura: Gabriela Dima; imaginea: Cristian Nicolau; regia de montaj: Marga Niță; ilustraţia muzicală: Lidia Danciu; redactor: Ioana Prodan

Echipa tehnică:

producţia: Sorin Cristea, Eugen Martin; asistenţa tehnică Car 4: ing. Călin Nicolau, Răzvan Matache, Aurel Negraru, Eugen Popa; asistenţi cameră: Eugen Gros, Laurenţiu Ungureanu, Gabriel Motorca, Iulian Enache, Marius Dobrescu; recuzita: Gabriel Ungureanu, Marian Ungureanu; tapiţer: Gheorghe Ponoavă; travelling: Gabriel Cantacuz; costumieră: Venera Verenca; lumini: Emilian Şerbănescu, Gabriel Oprea, Florin Dragomirescu, Florin Popa; regia de platou: Marius Iuraşcu; sunet: Nistor Stoica, Anton Macovescu, Sorin Torică; postprocesare sunet: Radu Boeriu, Florin Tăbăcaru; montaj electronic: Simona Galbură, Valentin Bucur, Mircea Ionescu, Liliana Năstase, Emil Bedreag; cameramani: Radu Popescu, Mircea Filimon, Cristinel Neagu, Romeo Stancu

Producător: Ruxandra Ţuchel

(Reluare)

13:32 #Creativ

* George Bodocan, pictor

O emisiune dedicată tinerilor deştepţi, activi şi pasionaţi de ceea ce fac, care dintr-un motiv sau altul, nu sunt cunoscuţi de publicul larg.

Sunt profesionişti în domeniile alese, dar au pasiuni puternice şi în afara lor. Sunt oameni complecşi, sinceri şi direcţi în exprimare. Este vorba despre o generaţie autentică şi merită prezentată autentic.

#creativ este o combinaţie între emisiunea tv şi vlogging-ul, fiind filmată, pe lângă camerele profesioniste, cu telefonul şi o cameră GoPro, în mai multe locuri reprezentative pentru invitaţi. Tonul este unul relaxat, colocvial, se râde mult şi se spune adevărul.

La finalul fiecărei ediţii, gazda emisiunii, Claudia Spătărescu Picard, află de la fiecare invitat în parte ce sfat le-ar da tinerilor dornici să facă meseria lor.

Producători: Ana-Maria Pleşcan şi Claudia Spătărescu Picard

Realizator: Claudia Spătărescu Picard​

 

Duminică, 07 septembrie 2025, ora 13:00, Academia Română şi TVR Cultural vă invită să revedeţi şi să reascultaţi dialogul dintre profesorii ...

ARHITECTUL DORIN ŞTEFAN, ÎN

Duminică, 31 august 2025, ora 13:00, TVR Cultural şi Academia Română vă invită la "DIALOGURI ACADEMICE" cu arhitectul DORIN ŞTEFAN şi filosoful ...

Festivalul Internațional George Enescu 2025 – patru săptămâni de sărbătoare a muzicii, între tradiție, inovație și întâlniri de neuitat

Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” - cel mai important eveniment cultural al României și unul dintre cele mai ...

 

#TVRcultural