loader
Foto

Galerie foto

„Istoria literaturii române contemporane”. Alex Ștefănescu, despre Mihail Sadoveanu: Când se prefăcea că propagă ideologia comunistă, semăna în mod tragic cu un urs obligat să joace la circ

În prima săptămână din luna aprilie, TVR Cultural îi invită pe telespectatori să afle, de la regretatul critic literar Alex Ștefănescu, mai multe despre viețile și operele semnate de Alexandru Philippide, Gabriela Adameșteanu, Mihail Sadoveanu, Fănuș Neagu , Mircea Dinescu și Nicolae Manolescu, precum și despre realismul socialist.

 

Istoria literaturii române contemporane

Alexandru Philippide (1859-1933)

  • Luni, 1 aprilie, orele 17.50, 23.50; marți, 2 aprilie, ora 11.50

Gabriela Adameșteanu (n. 1942)

  • Marți, 2 aprilie, ora 17.50; miercuri, 3 aprilie, ora 11.50

Mihail Sadoveanu (1880-1961)

  • Miercuri, 3 aprilie, ora 17.53, 23.45; joi, 4 aprilie, ora 11.50

„M. Sadoveanu era un scriitor întru totul consacrat în perioada de după război, avea un trecut literar glorios, obținuse numeroase premii, era iubit de public și era considerat un scriitor reprezentativ. După război, noile autorități l-au adoptat fără nici un fel de rețineri, a fost copleșit de onoruri, a devenit vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, care era o caricatură de Parlament, în 1949, a devenit președinte al Uniunii Scriitorilor și, în 1961, supremă consacrare, din punctul de vedere al celor de atunci, a obținut Premiul pentru Pace dat de Moscova, ceea ce era o recunoaștere cu totul ieșită din comun pentru țările din lagărul comunist.

Nici Mihail Sadoveanu nu a ezitat să fie la înălțimea așteptărilor partidului; a publicat romane  propagandistice - mai ales „Mitrea Cocor”, aplaudat de partid și dat ca exemplu de punere în practică a realismului socialist. Ca o răsplată ultimă, în 1961, când a murit, a fost înmormântat la cimitirul Bellu, lângă mormântul lui Eminescu, un loc privilegiat, unde puteau ajunge doar marii scriitori.

Din punct de vedere psihologic, Mihail Sadoveanu avea o anumită justificare pentru colaborarea sa cu regimul comunist, înainte de război, cărțile sale au fost arse de reprezentanții extremei drepte în piețele publice. Speriat de ce se putea întâmpla, și-a construit o cabană la Bradu-Strâmb, pe Valea Frumoasei, ca să se refugieze; reacția sa este, într-un fel, îndreptățită.

Dacă totuși deplângem ceva este faptul că a plătit scump această afiliere și anume prin degradarea operei sale. Romanul „Mitrea Cocor” nu mai are nimic din frumusețea scrisului sadovenian. Este o falsă literatură, care nu interesează pe nimeni, decât ca obiect de muzeu.

Adevărul este că modul de a scrie al lui Mihail Sadoveanu era cu totul incompatibil cu realismul socialist. Dacă ați observat, toate personajele lui Sadoveanu vorbesc la fel, nu există o diferențiere de limbaj, așa cum există la scriitorii munteni; aceste personaje vorbesc ca Mihail Sadoveanu însuși.

Sadoveanu nu era sensibil la mode, avea o atitudine solemnă și visătoare. Vremurile schimbătoare au trecut pe lângă el ca cețurile pe lângă un munte, tocmai de asta nu i-a stat bine să adopte peste noapte limbajul propagandistic; cum ar fi ca Ștefan cel Mare să laude colhozurile, să-l ridice în slăvi pe Stalin și să-i îndemne pe țărani să renunțe la pământ și să înființeze gospodării agricole colective?

Mihail Sadoveanu a fost considerat un Ștefan cel Mare al literaturii române, dar în privința aceasta nu a fost un Ștefan cel Mare. Și-a primit singur pedeapsa pentru faptul că a aderat la ideologia comunistă, sau pentru că a simulat că aderă, scrisul său a devenit ridicol.

Preocuparea sa aproape exclusivă pentru natură a fost un alt element de incompatibilitate cu realismul socialist. La el, nu oamenii sunt aduși în prim-plan, ci natura. (...) Pe comuniști natura nu îi interesează, au o cecitate față de natură, pe ei îi interesează numai oamenii, pentru că numai asupra lor își pot exercita puterea. Pădurile le taie, munții îi mută sau îi dărâmă, în schimb, cu oamenii este marea lor problemă.

M. Sadoveanu a trebuit, în „Mitrea Cocor”, să simuleze această exclusivitate a interesului față de oameni și față de relațiile dintre ei. El era de fapt un conservator pierdut în reverii și când se prefăcea că propagă ideologia comunistă, semăna, în mod tragic, cu un urs obligat să joace la circ. (...)

„Fantezii răsăritene”, „Nicoară Potcoavă” și „Cântecul Lisavetei”, o lucrare neterminată - sunt operele care s-au strecurat printre maculatura de după război. „Nicoară Potcoavă” merită atenția, este vorba despre o rescriere la maturitate a romanului „Șoimii”, de pe o poziție mult mai nuanțată. Retrăim, prin intermediul lui Sadoveanu, istoria plină de tragism în Moldova, după uciderea lui Ioan Vodă cel Cumplit”, explica criticul literar Alex Ștefănescu.

(w882) Mihail Sad

Realismul socialist

  • Joi, 4 aprilie, ora 17.50; 23.45

Fănuș Neagu (1932-2011)

  • Vineri, 5 aprilie, ora 11.52; 23.20

Mircea Dinescu (n. 1950)

  • Sâmbătă, 6 aprilie, ora 18.50; duminică, 7 aprilie, ora 05.45

Nicolae Manolescu

  • Duminică, 7 aprilie, ora 18.50; luni, 8 aprilie, ora 01.20, ora 11.52

Toate edițiile emisiunii „Istoria literaturii române contemporane” sunt disponibile pe TVR+

**** În memoria apreciatului critic literar Alex Ștefănescu, TVR Cultural le aduce telespectatorilor o emisiune îndrăgită realizată de omul de cultură, între 2007 și 2009, dedicată literaturii române contemporane.

15:00 Explorări culturale

Itinerariu câmpinean

Câmpina este un oraș liniștit și pitoresc, supranumit și Poarta Văii Prahovei... Așezarea se bucură de amplasarea într-un amfiteatru natural, fiind poziționată la aceeași distanță față de București și de Brașov. Localitatea a fost atestată documentar în 1503. Vreme de câteva secole, până pe la 1840, Câmpina a îndeplinit rolul de scală, adică de vamă, pe drumul comercial al Văii Prahovei. Odată cu descoperirea zăcămintelor de petrol, soarta orașului s-a dinamizat. Extragerea și prelucrarea țițeiului au dus la dezvoltarea localității, transformând așezarea, dintr-o modestă stațiune balneo-climaterică, cu stabiliment de băi fero-sulfuroase, într-un oraș cosmopolit, industrial și modern. Aici s-a amenajat în 1890 prima schelă petrolieră din România, iar în 1895 s-a construit cea mai mare rafinărie din Europa și a doua din lume.. Chiar dacă și-a pierdut însemnătatea industrială și de centru petrolier, Câmpina se încăpățânează să rămână un spațiu benefic al localismului creator, cu o ofertantă viață culturală. Eventualii oaspeți au prilejul să descopere, aici și în împrejurimi, un atractiv itinerariu al explorărilor culturale, cu muzee și puncte muzeale, clădiri de patrimoniu, monumente istorice, de arhitectură și industriale... Printre aceste obiective se numără Castelul Iulia Hasdeu, Muzeul memorial ”N. Grigorescu”, Casa cu grifoni-sediu al Primăriei Municipiului Câmpina, Castelul Voila-sediu al Spitalului de psihiatrie, Colecția municipală de schițe, desene și crochiuri realizate de Nicolae Grigorescu și achiziționate de primăria orașului în 1939, Rafinăria ”Steaua Română”, ansamblu industrial astăzi dezafectat și intrat în proprietate privată.

Producător: Sandrino Gavriloaia

16:00 Arheologia crimei-prezentări

Documentar *

Episodul 2- Cu arma în mână

Unul din primele grupuri de rezistență armată anticomunistă s-a organizat în Munții Banatului. Echipa TVR a redescoperit locurile bătăliilor cu Securitatea. În film este prezent cu o mărturie cu valoare de document și ultimul luptător cu arma în mână din munți, Nicolae Ciurică, recent decorat de Președintele României

Redactor Mariana Ioniță

Realizator Ruxandra Țuchel

Producător Alexandru Munteanu

 

Duminică, 07 septembrie 2025, ora 13:00, Academia Română şi TVR Cultural vă invită să revedeţi şi să reascultaţi dialogul dintre profesorii ...

ARHITECTUL DORIN ŞTEFAN, ÎN

Duminică, 31 august 2025, ora 13:00, TVR Cultural şi Academia Română vă invită la "DIALOGURI ACADEMICE" cu arhitectul DORIN ŞTEFAN şi filosoful ...

Festivalul Internațional George Enescu 2025 – patru săptămâni de sărbătoare a muzicii, între tradiție, inovație și întâlniri de neuitat

Cea de-a 27-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” - cel mai important eveniment cultural al României și unul dintre cele mai ...

 

#TVRcultural