’’Fecioara cu Pruncul’’ de Lucas Cranach cel Bătrân, ’’Familia lui Darius oferind coroana lui Alexandru cel Mare’’ de Mattia Preti, ’’Fecioara cu Pruncul’’, Atelier din Anvers, secolul al XVI-lea, ’’Interior flamand’’ de David Teniers cel Tânăr, ’’Crucificarea’’ de Frans Franken II - sunt capodoperele pe care le puteți revedea între 2 și 8 septembrie, la TVR Cultural.
Luni, 2 septembrie 2024, orele 11:55, 5:55 şi sâmbătă, 7 septembrie 2024, ora 18:55
’’Fecioara cu Pruncul’’ de Lucas Cranach cel Bătrân (Kronach, 1472 – Weimar, 1553)
Şcoala germană
ulei pe lemn / 74,4 x 54 cm.
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Faimos deja din timpul vieţii, Lucas Cranach cel Bătrân este considerat, alături de excepţionalul desenator şi gravor Albrecht Dürer, unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai picturii renascentiste germane. ’’Fecioara cu Pruncul’’ din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, în ciuda unor restaurari agresive din trecut, este unanim apreciată de istoricii de artă. Ea face parte dintr-o serie de panouri executate de maestru în jurul anului 1537.
***
Marţi, 3 septembrie 2024, orele 11:55, 1:40 şi sâmbătă, 7 septembrie 2024, ora 1:25
’’Familia lui Darius oferind coroana lui Alexandru cel Mare’’ de Mattia Preti (numit Il Cavalliere Calabrese) (Taverna, 1613 – La Valetta, 1699)
Şcoala italiană
ulei pe pânză / 168 x 240 cm.
Provenienţă: Colecţia Regelui Carol I
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Reprezentant de seamă al secolului de aur al şcolii napoletane, Mattia Preti reuşeşte să sintetizeze în creaţia sa caravagismul roman, colorismul veneţian, estetica barocă a lui Guercino, tendinţele clasicizante ale lui Domenichino şi Lodovico Carraci. Pictorul este cunoscut pentru compoziţiile de mari dimensiuni, în care figurile monumentale poartă costumele epocii, somptuoase, în culori strălucitoare ce apar din clar-obscur.
***
Miercuri, 4 septembrie 2024, orele 11:55, 17:45 şi 5:55
’’Fecioara cu Pruncul’’, Atelier din Anvers, secolul al XVI-lea
Şcoala neerlandeză
ulei pe lemn / 28,4 x 34,9 cm.
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Acest tip de imagine al ‘’Fecioarei cu Pruncul’’ - o mamă cu copilul său, completată cu o natură statică şi cu o fereastră deschisă către un peisaj - este adaptarea nordică a unui prototip italian, foarte popular, datorat lui Leonardo da Vinci. Acest model a fost răspândit în toată Europa prin intermediul numeroaselor lucrări ale lui Bernardino de Conti şi al gravurilor. Compoziţia este tributară influenţei renascentiste, prin elementele formale ale goticului târziu ale şcolii de la Brugges. Toate acestea la un loc sunt detalii constitutive a ceea ce s-a numit ulterior, manierismul anversez (de la Anvers).
***
Joi, 5 septembrie 2024, orele 11:55, 17:50, 1:55 şi 5:55
’’Interior flamand’’ de David Teniers cel Tânăr (Anvers, 1610 – Bruxelles, 1690)
Şcoala flamandă -
ulei pe pânză / 39,8 x 55,5 cm.
Provenienţă: Colecţia Băncii Naţionale a României
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Ambiţios, harnic şi prolific, David Teniers cel Tânăr a pictat iniţial imagini de sabat în stilul lui Joos de Momper, fiind atras mai apoi de aşa zisele ’’companii vesele’’ şi de compoziţiile cu maimuţe în genul lui Frans Francken al II-lea. Din 1635, sub influenţa determinantă a pictorului Adriaen Brower, a început să abordeze cu predilecţie subiecte de gen inspirate din mediul rustic şi artizanal. În compunerea scenelor de interior, de tipul celei de faţă, a adoptat frecvent procedeul de a picta pe compartimente care, eşalonate în profunzime, se întrepătrund cu abilitate, premiţând realizarea concomitentă a două secvenţe ale aceleiaşi acţiuni. Tabloul de la Bucureşti aparţine acestei perioade din creaţia sa şi este datat către anul 1645.
***
Vineri, 6 septembrie 2024, ora 11:55, 1:50 şi 5:55
’’Crucificarea’’ de Frans Franken II (Anvers, 1581 – 1642)
Şcoala flamandă
ulei pe lemn / 123,6 x 94 cm.
Provenienţă: achiziţie, 1960
Tablou din Galeria de Artă Europeană - Muzeul Naţional de Artă al României
Dintre cei unsprezece artişti, membri ai familiei Francken, au rămas de notorietate doar doi dintre ei, Frans I (1542-1616) şi cel de-al treilea fiu, Frans II (1581-1642). Acestuia din urmă îi aparţine tabloul din galeria de artă de la Bucureşti. El preia de la tatăl său nu doar subiectele care îl făcuseră atât de apreciat, ci şi stilul de lucru, dar le îmbogăţeşte cu o mulţime de noi elemente, ce-l vor individualiza faţă de ceilalţi membri ai familiei şi chiar de colegii de breaslă contemporani. Scena ’’Crucificării’’ este unul dintre subiectele religioase preferate de artist şi foarte apreciate de comanditari. Tabloul de la Bucureşti a fost achiziţionat în 1960.
Un articol de Ileana Ploscaru Panait
Foto: MNAR