În prima săptămână din luna mai, TVR Cultural le-a propus telespectatorilor dramele „Amatorul” și „Iacob”, precum și „Tropicul Capricornului”, o altă producție semnată de prestigiosul Alfred Hitchcock. În 6 mai, cinefilii au putut vedea „Noaptea Albă a Filmului Românesc” cu regizorul Cornel Mihalache.
Luni, 1 mai, TVR Cultural a difuzat filmul polonez „Amatorul” (1979), dramă în regia lui Krzysztof Kieslowski, care explorează subiectul cenzurii în Polonia comunistă și modul în care cenzura reprimă observațiile individuale.
În rolurile principale: Jerzy Stuhr, Malgorzata Zabkowska, Ewa Pokas.
„Amatorul”. Sursă foto: imdb.com
Filip este funcţionar într-un orăşel polonez. Când soția lui rămâne însărcinată, cumpără o camera de luat vederi pentru a-şi filma copilul după naştere. Şeful lui Filip este şi el captivat de cameră şi îi cere să filmeze aniversarea de 25 de ani a firmei, producția lui ajungând la un festival de amatori. Încurajat de acest succes, Filip face tot mai multe filme, dar, curând, şeful şi soţia încep să privească cu ochi răi noua sa pasiune. În cele din urmă, Filip începe să realizeze, prea târziu, că ar fi trebuit să reflecteze la consecințele obsesiei sale pentru filmat asupra sa, vieții și familiei sale.
Filmul a primit recenzii amestecate: The New York Times l-a criticat pentru suprasimplificarea procesului de creație, dar l-a lăudat pe actorul principal, Jerzy Stuhr, în timp ce Chicago Reader a apreciat inteligența lui Kieslowski, recomandând cinefililor să înceapă vizionarea filmelor sale cu „Amatorul”.
Jerzy Stuhr. Sursă foto: imdb.com
Joi, 4 mai, de la ora 22.00, TVR Cultural a difuzat drama „Iacob” a lui Mircea Daneliuc (1988), film inspirat din opera lui Geo Bogza.
Cu: Dorel Vişan, Cecilia Bârbora, Florin Zamfirescu, Ion Besoiu.
1988 - ACIN - Marele Premiu; Premiile pentru imagine, interpretare masculină (Dorel Vișan), montaj, coloană sonoră; Diplomă de onoare (Cecilia Bârbora)
Iacob, un miner din Transilvania, căsătorit cu o văduvă, e bănuit pe ndrept de conducerea minei că ar fi furat aur. Drept pedeapsă, este mutat la o mină mai departe de casă, drumul fiind epuizant.
De Crăciun, ca să ajungă acasă la copii mai repede, se urcă pe furiş într-un funicular. Dar curentul electric este întrerupt şi Iacob rămâne suspendat deasupra prăpastiei.
„Era un adevăr acolo, la omul ăla: Ăla-i românul. Dacă ajunge într-un necaz, în loc să acționeze, stă acolo până îngheață și pe urmă acționează. E înghețat, pe urmă alunecă și cade jos și-și rupe gâtul”, spunea Dorel Vișan despre „Iacob”, citat pe site-ul aarc.ro.
Despre cenzura cu care s-a confruntat și „Iacob” a povestit monteuza Maria Neagu, într-un text publicat în „Revista română de istorie a presei” (2015), preluat de aarc.ro.
„lacob” a fost un „film foarte greu pentru echipa care a făcut toate filmările într-o zona minieră, în interioare şi în decoruri naturale, în casele din colonia minieră, ca înfăţişare asemănătoare şi în 1987, când s-a filmat, cu cele din perioada interbelică. Imagini pe care le-am avut în minte şi la incursiunile nedorite ale minerilor în Bucureşti, din anii tulburi de după decembrie 1989. Premiera acestui film de Mircea Daneliuc (regizor absent din producţie de la Glissando, în 1982), a avut loc la 7 februarie 1988, după o perioadă de vizionări dificile.
„Secolul 20”, care a reuşit în multe cazuri să treacă peste oprelişti ale autorităţilor, i-a sărit în ajutor. Într-un moment delicat, cu filmul oprit şi supus supracenzurii, revista a publicat trei pagini cu fotografii despre Iacob şi despre întâlnirea lui Mircea Daneliuc cu Geo Bogza. Sigur, întârzierea apariţiei numerelor revistei şi situarea exactă în timp nu pot fi azi corect apreciate, dar ca monteur al filmului, pot mărturisi că acele pagini au fost o mică respiraţie în zona de sufocare a acelor ani. Şi au ajutat la aprobarea filmului, la întâlnirea lui cu publicul.
Era o epocă în care erau interzise vizionările cu persoane din afara echipei de filmare. Secretul producerii filmului era impus printr-o hotărâre, de care răspundeau şefii de compartimente şi pentru care am semnat un angajament în faţa conducerii studioului. Se evita repetarea situaţiei de la „Reconstituirea”, când scriitorii şi „România literară” au ajutat scoaterea filmului la public şi mai recent o vizionare cu alt film oprit, „Sezonul pescăruşilor”.
La „lacob” a fost nevoie de o proiecţie „clandestină”, cu aprobare de lucrări tehnice, organizată într-o zi liberă — duminica, în studioul de la Buftea. A fost invitat Geo Bogza, adus de Mircea Daneliuc de la Snagov, şi cu aceeaşi ocazie şi câţiva prieteni. Era modalitatea de a continua să facem cunoscute filmele neaprobate. Pentru a respecta hotărârea direcţiei, eu nu am participat la vizionare şi regret că nu l-am cunoscut pe Geo Bogza. Vizionările oficiale ulterioare au fost mai puţin traumatizante; filmul fiind acceptat, în cele din urmă, fără mari pierderi”.
Dorel Vișan în „Iacob”. Sursă: imdb.com
Sâmbătă, 6 mai, de la ora 12.00, telespectatorii TVR Cultural sunt invitați la o nouă aventură în „Toate pânzele sus!”, iar, de la ora 22.00, la „Noaptea Albă a Filmului Românesc”, ediție dedicată filmelor regizate de Cornel Mihalache.
CITIȚI ȘI: INVITAȚIE LA AVENTURĂ: SERIALUL „TOATE PÂNZELE SUS!”, DIN 22 APRILIE, LA TVR CULTURAL
Duminică, 7 mai, de la ora 20.00, TVR Cultural le aduce telespectatorilor o nouă producție semnată de Alfred Hitchcock, „Tropicul Capricornului” („Under Capricorn” - 1949).
În rolurile principale: Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Michael Wilding, Cecil Parker.
În 1831, irlandezul Charles Adare (Michael Wilding) călătorește în Australia, dorindu-și să-și facă acolo o nouă viață, ajutat de verișorul său, care tocmai fusese numit guvernator.
Odată ajuns, îl cunoaște pe puternicul latifundiar Sam Flusky (Joseph Cotten), fost pușcăriaș, care vrea să facă afaceri cu el. În timp ce participă la o cină acasă la Flusky, Adare o cunoaște pe soția acestuia, Henrietta (Ingrid Bergman), pe care își dă seama că o cunoaște de când era copil, din Irlanda. Henrietta este alcoolică și pare să fie în pragul nebuniei.
Filmul lui Hitchcock nu a avut încasări prea bune, fiind elipsat de aventura lui Ingrid Bergman, măritată atunci cu neurochirugul Petter Lindström, cu regizorul Roberto Rossellini.
„Tropicul Capricornului” a fost criticat de The New York Times, ziarul scriind în 1949 că filmul satisface doar „pretenții superficiale”, iar The New Yorker nota că filmul „reușește să insulte australienii, irlandezii și inteligența oamenilor simpli”. Pentru Cahiers du Cinema, însă, în analizele publicate în anii 1950, „Tropicul Capricornului” era unul dintre cele mai bune filme ale lui Hitchcock.
Ingrid Bergman. Sursă foto: imdb.com
Ingrid Bergman și Michael Wilding. Sursă foto: imdb.com
Ingrid Bergman și Michael Wilding. Sursă foto: imdb.com
Ingrid Bergman și Alfred Hitchcock. Sursă foto: imdb.com