loader
Foto

Lucian Maxim: "Eu îmi trăiesc viaţa în spaţiul sonor. Aici pot improviza, pot fi liber, pot trăi deplin" | VIDEO

Lucian Maxim, muzician, compozitor şi percuţionist în Orchestra Naţională Radio a fost invitatul Danielei Zeca Buzura într-o nouă ediţie "Mic Dejun cu un Campion" sâmbătă, 11 mai, de la ora 10:00, la TVR 2 și TVR Internaţional. La TVR Cultural s-a transmis duminică, 12 mai, de la ora 10:00.

 

Daniela Zeca Buzura
Mic dejun cu un campion

"Eu pot să preiau informaţii pe care mi le-au lăsat cei din trecut şi pot schimba starea celor care sunt în faţa mea. Încerc să le propun altă direcţie de gândire. Mi-aş dori să fie una mai bună", mărturiseşte încă de la început, Lucian Maxim, unul dintre puţinii percuţionişti de la noi cu performanţe atât de relevante nu doar pentru muzica clasică, cât şi pentru cea de teatru sau pentru alte genuri muzicale.

Educat de mic pentru muzică (întâi la pian, apoi la percuţie) într-o familie cu înclinaţii artistice care l-a îndrumat spre şcoala de muzică, Lucian Maxim a realizat repede că studiul serios şi constant poate conduce către rezultate deosebite: ’’...descopeream lucruri care mă făceau să mă simt foarte bine... îmi plăcea să repet singur... căutam, exersam ore în şir şi lucrurile pe care le făceam ieşeau parcă... altfel’’, îşi aminteşte el. La Conservator a dat concurs pentru singurul loc disponibil şi a intrat. O performanţă ce a răsplătit din plin determinarea de a repeta fără pauză până la 5 – 9 ore pe zi. În 1991 a intrat prin concurs în Orchestra Naţională Radio unde s-a implicat în numeroase proiecte. De la concerte, la teatru radiofonic sau recitaluri de poezie.

(w882)

Lucian Maxim este astăzi o personalitate recunoscută pe scena concertistică sau în lumea teatrului şi a dansului contemporan. Un spectacol de referinţă, care tocmai a avut o reprezentaţie cu casa închisă în duminica Floriilor la Teatrul Dramaturgilor Români este ’’Iona’’ de Marin Sorescu. Nu doar textul piesei ci întreg conceptul regizoral, mişcarea scenică şi coloana sonoră sunt cu adevărat revoluţionare. Trebuie amintit că ’’Iona’’ este una dintre cele mai profunde piese ale lui Marin Sorescu ce alcătuiește alături de ’’Paracliserul’’ și ’’Matca’’, trilogia dramatică intitulată "Setea muntelui de sare", apărută în volum în 1974. În coordonarea scenică a lui Victor Ioan Frunză, cu muzica compusă de Lucian Maxim şi Adrian Nour şi în interpretarea excepţională a lui Lari Giorgescu, acest spectacol a reprezentat pentru invitatul nostru un experiment în sine. De ce? ’’Muzica pentru ’Iona’ a trebuit gândită în funcţie de felul în care actorul a abordat rolul. Trebuia să-i las spaţiu de respiraţie. Pentru asta am căutat înspiraţia în muzica românească. Dacă ne ducem la rădăcinile noastre autentice găsim cea mai mare forţă pe care o putem reda vreodată. A rezultat un spectacol de muzică şi teatru, adică, varianta completă’’.

Iubirea pentru teatru s-a construit pe şansa de a întâlni câteva personalităţi – regizori, actori, dramaturgi – care i-au cultuvat nevoia nativă pentru experiment. Şi astfel a ajuns să compună muzică pentru scenă. ’’Eu urmăresc ritmul vorbirii, al mişcării corporale, al mişcării scenice de ansamblu. Totul este legat de ritm. Felul în care muzica mea împlineşte caracterizarea unui personaj se bazează pe acest tip de observaţie a ritmului, a vibraţiei subtile. Cuvântul îmi sugerează melodia. Aşa mă duc la tonul just al textului pe care îl studiez şi de la care pornesc. Chiar vreau să-mi dau doctoratul pe tema aceasta, ’Ritmul în teatru’’.

Întâlnirea cu Andrei Şerban în anii 1990 şi colaborarea la ’’Trilogia antică’’ a însemnat pentru Lucian Maxim un alt orizont. De altfel, acest fel de a concepe un spectacol teatral era cu totul relvoluţionar pentru acel moment. A fost chiar invitat să se alăture trupei Teatrului Naţional Bucureşti dar a refuzat cu dioplomaţie şi cu o mare înţelepciune pentru că şi-a dat seama că totuşi lumea lui era cea a muzicii iar experienţa alături de colegii din Orchestra Naţională Radio îi vor aduce un aport mult mai substanţial în meserie. Dar colaborarea a rămas iar rezultatele au fost pe măsura investiţiei de încredere pe care Andrei Şerban şi, mai târziu, şi alţi colaboratori cu notorietate precum Horaţiu Mălăele, Gelu Colceag, Mihai Lungeanu, Dan Puric – ca să-i enumerăm doar pe câţiva dintre ei –, au avut-o în capacitatea sa de creaţie. Şi, într-adevăr, nu s-au înşelat. ’’Am descoperit o altă lume. Am creat plecând de la muzicalitatea cuvântului, nu de la înţelesul lui. Greaca veche sau latina sunt limbi care nu se mai vorbesc dar, pentru spectacolele "Trilogiei antice’ nu conta înţelesul direct al textului, ci semnificaţia muzicală, mişcarea, emoţia’’.

(w882)

De la acest experiment de început şi după multe decenii de activitate, iată că Lucian Maxim continuă să fie clasic şi experimental, în egală măsură. Este un percuţionist virtuoz dar şi un compozitor valoros. Colaborează cu creaţiile sale la coloana sonoră pentru spectacole la multe teatre din Bucureşti şi din ţară unde a întâlnit regizori, trupe şi actori de primă mână. Chiar în momentul în care înregistrăm emisiunea, mărtuirsea că sunt în reprezentaţie cinci spectacole ce pot fi vizionate curent. Îi plac jazz-ul – a cântat alături de Johnny Răducanu, Mircea Tiberian, Garbis Dedeian -, rock-ul – a concertat alături de formaţia "Sarmalele reci’’ -, dar îi plac şi Brahms, Berlioz, Wagner, Ravel sau Debussy.

Avem şi noi ocazia să ne delectăm cu câteva fragmente din spectacolul ’’Iona’’ de Marin Sorescu * coordonare scenică: Victor Ioan Frunză * muzica: Lucian Maxim şi Adrian Nour * interpretează: Lari Giorgescu *** Spectacolul ’’Iona’’ a fost oferit în premieră de Casa de Producție TVR, fiind o preluare de la Teatrul Dramaturgilor Români în cadrul proiectului Teatrul în TVR 2020 * Sursa: Teatrul Dramaturgilor Români şi din concertul ’’Sucuba’’, varianta orchestrată pentru suflători (instrumente de suflat din alamă) şi percuţie * compozitor: Lucian Maxim * Studioul de concerte ’’Mihail Jora’’ al Radiodifuziunii Române.

Turnee, concerte, recitaluri de poezie sau spectacole de dans contemporan, sunt tot atâtea poveşti de viaţă, poveşti cu cântec descusute cu pricepere de Daniela Zeca Buzura, amfitrionul nostru din fiecare sâmbătă dimineaţă, într-o ediţie de colecţie a emisiunii "Mic Dejun cu un Campion".

 

*** Emisiunea poate fi urmărită la TVR 2, sâmbătă, 11 mai 2024, de la ora 10:00 (reluare luni, 13 mai 2024, ora 14:00); la TVR Internaţional în 11 mai 2024, ora 10:00; la TVR Moldova duminică, 12 mai 2024, ora 9:00; la TVR Cultural, duminică, 12 mai 2024, ora 10:00 şi la TVR+.

Un articol de Ileana Ploscaru Panait

13:30 De ce-aş citi ? (R)

Producător: Bogdana Pascal

(Reluare)

14:30 Cultura Minoritatilor

*Kultikon-maghiară Premieră

* Improvizații-concert folk la București

Redactor: Szilágyi Ildikó

Programe noi la Casa tradițiilor din Oradea

Redactor: Ionescu Nikolett

Dans popular din Bucovina

Redactor: Kacsó Sándor

Producător: Kacsó Edith

 
Istoricul Lucian Boia, la „Mic dejun cu un campion”: Românii nu sunt nici mai frumoşi, nici mai deştepţi decât toţi ceilalţi (ediție din 2015) | VIDEO

TVR Cultural redifuzează, între 20 și 24 mai, dialogurile Danielei Zeca Buzura cu actorul Mircea Albulescu (1934-2016), fosta campioană la ...

„Atât de încordat, încât uiți să respiri”. Thrillerul danez „Vinovatul”, lăudat la festivaluri de film prestigioase, în 20 mai, la TVR Cultural

Între 20 și 26 mai, la TVR Cultural, telespectatorii pot urmări thrillerul „Vinovatul” (Danemarca, 2018) și dramele „Dirijorii tăcerii” (România, ...

Spectacol muzical de excepție, închinat memoriei marelui Puccini, difuzat în exclusivitate la TVR Cultural, în 18 mai | VIDEO

TVR Cultural a transmis, în 18 mai, în exclusivitate Gala „Puccini”, o seară dedicată îndrăgitelor opere ale marelui compozitor italian, în ...

 

#TVRcultural