loader
Foto

Galerie foto

„Pastila de artă”: „Chermeză în Bretania” și „Interior”, la TVR Cultural

TVR Cultural le-a propus telespectatorilor, în cea de-a doua săptămână a lunii februarie, să afle poveștile din spatele tablourilor „Portretul doamnei S.”, de Ștefan Dimitrescu, „Peisaj din Kairouan”, al lui Samuel Mützner, „Spălătorese bretone”, pictat de Rodica Maniu, „Corăbii în portul Brăila”, al lui Jean Al. Steriadi, „Chermeză în Bretania” (1920-1925), de Elena Popeea, și „Interior”, aparținând lui Ștefan Popescu.

 

Ileana Ploscaru Panait
Pastila de artă

Un text de Ileana Ploscaru Panait, producătoarea „Pastilei de artă”

„Portretul doamnei S.”, 1924, ulei pe pânză, de Ştefan Dimitrescu (1886 - 1933)

  • Luni, 5 februarie, orele 11:55 şi 17:55
  • Operă prezentată de Ileana Ploscaru Panait, artistă vizuală şi realizatoare TV

Născut la Huși în 1886, Ștefan Dimitrescu a studiat la Iași alături de Nicolae Tonitza, de care l-a legat o statornică prietenie. În 1912, a ajuns la Paris, unde a frecventat Academia Liberă de la Grande Chaumière și a închiriat un atelier în Montmartre. După un an, s-a reîntors în țară, iar din 1916 s-a dedicat picturii de șevalet.

A fost membru fondator, în 1918, al Asociației „Artă Română” și, în 1926, al „Grupului celor patru”, care îi reunea pe Nicolae Tonitza, Francisc Șirato și Oscar Han. În spiritul renașterii interesului pentru specificul național, Ștefan Dimitrescu, este unul dintre artiștii ce își îndreaptă atenția asupra universului țărănesc, o sursă constantă de inspirație, așa cum se vede și în tabloul de față, pictat în 1924, în care este portretizată doamna Eugenia Stoian.

Ștefan Dimitrescu este preocupat de firescul expresiei chipului și al posturii corpului, dar și de profunzimea trăirilor interioare ale personajului. Călătoria în Italia, pe care a făcut-o în 1921, a lăsat urme în creația sa, mai ales în concepția asupra raportului dintre culoare și desen. Iată ce mărturisea pictorul la un moment dat: „Mi-s dragi primitivii toscani – cei mai spirituali desenatori din Renaștere – și mă încânta forță și sănătatea coloriștilor venețieni”. Este mariajul perfect pe care Ștefan Dimitrescu a încercat să-l aplice toată viața, inclusiv în acest tablou.

Sursă foto: MNAR

***

„Peisaj din Kairouan”, 1921, ulei pe pânză, de Samuel Mützner (1884 - 1959)

  • Marţi, 6 februarie, ora 11:55
  • Operă prezentată de Cosmin Ungureanu, istoric de artă și muzeograf MNAR

Samuel Müzner este un pictor interbelic binecunoscut pentru creația sa,care a reflectat în principal locurile prin care a trecut în desele călătorii întreprinse atât în Europa, cât și în Asia sau pe continentul sud-american. A studiat la Școala de Belle-Arte din București, la Academia de Arte Frumoase din München și la Academia Julian din Paris. Își continuă studiile la Noua Academie de Pictură din Alger, unde a absolvit în 1910. Episodul francez se leagă și de stabilirea temporară la Giverny, în 1908, unde lucrează timp de doi ani aproape de Claude Monet, un corifeu al curentului impresionist și post-impresionist. Influența acestuia avea să marcheze evoluția ulterioară a lui Samuel Mützner, care se „contaminează” stilistic și tematic de preocupările acestuia. Tușa pointilistă, divizionistă, peisajul pictat direct la fața locului, studiul luminii în diferite momente ale zilei, problema redării mișcării, a atmosferei devin punctele-cheie ale căutărilor tânărului artist român.

Lucrările sale au imortalizat oameni și locuri exotice. Tunisia, Japonia, Venezuela au fost câteva dintre destinațiile vizitate până în 1919, în urma cărora a rămas un număr impresionant de pânze, aflate astăzi fie în patrimoniul muzeal, fie în colecții particulare.

Perioada petrecută la Balcic avea să-i îmbogățească experiența picturală. Stilistica impresionistă capătă maturitate prin preocuparea pentru fixarea impresiei trecătoare. Rezultă o imagine pur picturală, bazată nu atât pe amestecul optic, cât pe tușele mari de culoare, care capătă o nouă consistentă, densitate și intensitate, în spiritul observației pe care Tache Soroceanu o făcea în „Adevărul literar și artistic”, din 19 martie 1939: „Pictura lui Mutzner e numai optimism și poezie”.

„Peisaj la Kairouan”, pictat în 1921, este una dintre aceste picturi, care surprinde un fragment din viața de zi cu zi a localnicilor. Lumina și umbra se decupează dramatic, conturând arhitecturi de forme, în care cromatica are ceva mereu strălucitor și subtil.

„Atacă cu originalitate motivele picturale, izbutind să prindă lumina specifică. Lumină, cât mai multă lumină – iată ce ne aduce bogata paletă a pictorului”, spunea D. Karnabatt, într-un articol publicat în „Rampa”, în 17 februarie 1926.

Sursă imagine: cimec.ro

***

„Spălătorese bretone” (1925 - 1926, ulei pe pânză) - de Rodica Maniu (1890 - 1958)

  • Miercuri, 7 februarie, ora 11:55
  • Operă prezentată de Ileana Ploscaru Panait, artistă vizuală și realizatoare TV

Pictoriță și acuarelistă de mare talent, Rodica Maniu s-a dezvoltat într-o ambianța culturală propice temperamentului ei melancolic și meditativ. În 1909, o găsim la Paris, unde urmează cursurile Academiei Julien și Grande Chaumière. Influențată și de Charles Cottet, dar și de mișcarea de avangardă, Rodica Maniu găsește un incitant imbold pentru peisaj și pentru compozițiile în aer liber, cu personaje pe care le investește cu o mare sensibilitate și expresivitate emoțională.

Peisajul scăldat într-o lumină unică, caracterul familiar al oamenilor, apropierea sinceră față de subiect i-au întărit convingerea că pictura este un mijloc de sondare al realului și de exprimare necenzurată a sinelui.

„Spălătorese bretone” este un subiect pe care artista l-a exploatat într-o serie de lucrări în care subiectul nu epatează prin pitoresc. Pictura în ulei pe pânză este exprimată într-o gamă coloristică dominată de verde și albastru, gri, alb și negru, o operă frustă și puternică, în care transparențele alternează sacadat cu pete picturale, grele, opace, încărcate de o energie debordantă, telurică. Lucrarea are o prospețime remarcabilă, putând considera chiar că este o eboșă dusă spre un stadiu mai avansat. De altfel, fiind o pânză de călătorie, se poate specula ideea că Rodica Maniu și-ar mai fi propus să mai lucreze ulterior asupra ei.

Sursă imagine: cimec. ro

***

„Corăbii în portul Brăila”, 1909, ulei pe pânză - de Jean Al. Steriadi (1880 - 1956)

  • Joi, 8 februarie, ora 11:55
  • Operă prezentată de Cosmin Ungureanu - istoric de artă, muzeograf MNAR

Pictor, desenator cu o extremă acuitate a observației și preciziei execuției, litograf, profesor la Școala de Arte Frumoase din București, director al Muzeelor Aman și Kalinderu, membru de onoare al Academiei Române, Jean Al. Steriadi este unul dintre cei mai reprezentativi artiști români moderni. Dacă, în prima perioadă a activității sale, a fost preocupat îndeosebi de compozițiile reprezentând scene din viața oamenilor sau portretistică, filtrate de o mare receptivitate în sondarea universului interior, ulterior s-a lansat în peisagistica urbană sau imagini din călătoriile sale.

Acestei perioade îi aparține și „Corăbii în portul Brăila”, un ulei pe pânză de mari dimensiuni, pictat în 1909, într-o perioada timpurie a creației sale. Compoziția viguroasă și desenul precis, caracteristici ale formației müncheneze, unde a studiat în anii tinereții, dar și culoarea iradiind de o luminozitate interioară, delicat nuanțată, deconspira resorturile impresioniste, franceze, ale picturii sale. Imaginea respiră într-un spațiu amplu, în care cerul are o pondere importantă. Este vizibilă factura impresionistă, în care luminozitatea subtilă și armoniile coloristice echilibrate se îmbină cu un simt fin al pitorescului unui timp și unui loc ce i-a inspirat pe mulți pictori, scriitori și muzicieni.

Sursă imagine: cimec.ro

***

„Chermeză în Bretania”, 1920 – 1925, ulei pe pânză - de Elena Popea (1879 - 1941)

  • Vineri, 9 februarie, ora 11:55
  • Operă prezentată de Cosmin Ungureanu, istoric de artă și muzeograf MNAR

Elena Popea este o artistă ale cărei detalii biografice sunt destul de puțin cunoscute, din cauza vieții sale aventuroase, a multelor călătorii efectuate și a dispariției din 1941, considerată destul de controversată și astăzi.

Definiția cu care artista figurează în „Enciclopedia României’” este: „Popea, Elena, pictor, reprezintă între artiștii noștri curentul ultramodernist. Trăiește la Paris”. Ca și alți artiști românidin interbelic sau din contemporaneitate, și Elena Popea a activat timp de mai multe decenii preponderent în afara țării.

Inițial, pictor autodidact, școlită apoi în Germania (1906) și la Paris (1909), aflându-se în 1922 aproape de Andre Lhote, Elena Popea înglobează în pictura sa noutățile epocii. Elena Popea a lucrat peste tot pe unde au dus-o pașii. A expus în țară, trimițându-și lucrările la Saloanele Oficiale de la București, dar a participat concomitent și în Franța, la Saloanele Independenților, la Muzeul Jeu de Paume sau la Galeriile Claridge din Londra, unde presa a catalogat-o ca pe „o inteligentă urmașă a lui Cezanne".

Urmarea acestui mod nomad de viață este că opera sa a rămas împrăștiată, nesistematizată și, deci, aproape necunoscută.

„Chermeză în Bretania” este un ulei pe pânză din colecția Galeriei Naționale, provenit din Pinacoteca Statului, pictat între 1920 și 1925, care denotă influența unui lirism metaforic și oniric, á la Chagall.

Sursă imagine: cimec.ro

***

„Interior”, 1936 - 1943, ulei pe pânză - Ştefan Popescu (1872 - 1948)

  • Sâmbătă, 10 februarie, orele 21:50 si 5:50
  • Operă prezentată de Ileana Ploscaru Panait, artistă vizuală și realizatoare TV

Pictor, desenator, gravor de mare finețe, membru de onoare al Academiei Române din anul 1936, Ștefan Popescu a fost, în timpul vieții sale, foarte prețuit de colecționari, amatori de artă și specialiști. Către sfârșitul vieții și, mai ales, după moartea survenită în 1948, renumele său a scăzut. Astăzi, interesul pentru creația sa este din nou în creștere.

Ștefan Popescu s-a format în Academiile de Artă de la München și Parisși a ajuns la anii maturității unul dintre gravorii și desenatorii de referință din arta românească. A debutat într-o expoziție de grup din 1901, la Ateneul Român. Prima expoziție personală are loc în 1904 la Paris, expunând apoi la Berlin, alături de Edgar Degas și Claude Monet. 1904 a fost un an bun pentru Ștefan Popescu: primește Medalia de Aur de la Expoziția Internațională Münchner Sezession. În 1925, a fost distins cu Legiunea de Onoare în grad de cavaler onoare, acordată de statul francez și, în 1928, cu Premiul Național pentru pictură.

La Paris ajunge să cunoască o pleiadă de artiști de reputație,care-și îndreptau reacția împotriva exceselor impresionismului. Legătura pe care o are cu aceștia avea să-i limpezească opțiunile și să-l convingă despre rolul artei picturii în cultura vremii. Pe această filieră, Ștefan Popescu a dobândit acea seninătate în fața subiectului, acel calm afectuos și receptiv, acea nevoie de a-l vizualiza într-o formă armonioasă, fără excese. Este convingerea pe care avea s-o consemneze mai târziu: „Lucrez ca un copil naiv, care-și exprimă, pe pânză sau pe hârtie, bucuria de a trăi și de a simți”.

 

***„Pastila de artă” este o emisiune realizată și produsă de Ileana Ploscaru Panait.

20:00 ANDREI RUBLIOV-URSS, 1966

Film* ANDREI RUBLIOV-URSS, 1966

Regia: Andrei Tarkovski

Cu: Anatoli Soloniţîn, Ivan Lapikov, Nikolai Grinko

*Premiul FIPRESCI, Festivalul de la Cannes 1969

Dramă. În Rusia secolului XV, oamenii sunt nevoiţi să înfrunte invaziile tătare, luptele dintre cnejii rivali, foametea, tortura şi munca grea, având drept unic sprijin credinţa în Dumnezeu. În această perioadă turbulentă îşi realizează operele Andrei Rubliov, pictorul de icoane. Dincolo de povestea biografică, filmul-împărţit în 8 episoade, fiecare dintre ele centrându-se pe un moment din viaţa lui Rubliov-este o meditaţie profundă pe tema artistului şi a creaţiei, a relaţiei misterioase dintre creator şi operă, dintre operă şi timp.

Redactor: Ştefan Asavei

23:02 Biografii necesare Premieră

’’Lumea lui Oravitzan’’-Ediţie specială de Paşte

Amfitrion: Ileana Ploscaru Panait-artist vizual şi realizator TV

Invitat: Silviu Oravitzan-pictor, profesor la Facultatea de Arte Plastice şi Design a Universităţii de Vest din Timişoara, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, afiliat Grupului ’’Logos’’/Paris, Asociaţiei Internaţionale a Artelor Plastice-AIAP, UNESCO, Grupului ’’Pro Arte’’ Verein für internationalen Kulturaustausch/Viena, Institutului Român de Studii Inter-ortodoxe, Inter-confesionale și Inter-religioase (INTER).

Silviu Oravitzan este unul dintre acei creatori al căror portofoliu este atât de extins, încât nici nu mai poate fi citat fără a omite expoziţii, premii, participări, afiliaţii sau articole critice importante. Pentru că el este acum o personalitate cu notorietate şi vizibilitate internaţională. Ba, am îndrăzni să spunem că este mult mai cunoscut la New York, Paris, Viena, Manchester sau Lisabona decât în România. Este considerat un artist reprezentativ pentru anii ’60-’70. De la lecția cosmopolită a modernismului, a abstacționismului artei secolului XX-care se regăsește în lucrările sale de început, dar subtil și mult transformat-a ajuns într-un punct neaşteptat: în sfera artei răsăritene creștin-ortodoxe, dincolo de canoanele picturii religioase, într-o mărturisire de sine din care răzbat certitudinea unei unei spiritualităţi elevate şi a unei deschideri spre o lume întoarsă la rosturile ei fireşti. ’’Un artist nu este începutul şi sfârşitul cum cred unii. Este un creator, e adevărat, dar, nu este Creatorul. El poate fi excepţional doar în cazul în care este un foarte bun conducător, dacă are substanţă şi energie. O energie pe care s-o primească în sine, s-o conştientizeze, s-o şlefuiască şi s-o dea mai departe, amplificând-o. Ăsta este după mine, un artist’’. Expoziţia permanentă ’’Spaţiile Oravitzan’’ de la Bastionul Maria Therezia de la Timişoara este o sinteză a creaţiei şi a crediţei creştine profunde a artistului.

(difuzare duminica, 5 mai 2024, ora 23:00, la TVRCultural).

Realizator şi producător: Ileana Ploscaru Panait

 
Programe speciale de Paşte, la TVR | VIDEO

Programe speciale de Paşte, la TVR | VIDEO

publicat: vineri, 03 mai 2024

TVR a pregătit un program dedicat şi divers pentru perioada sărbătorilor de Paşte. Transmisii în direct ale slujbelor religioase, filme ...

„Și dacă ei vor tăcea, oasele lor vor vorbi”, ediție specială „Omul și timpul”

Realizatorul Rafael Udriște, alături de invitatul său, Pr. protosinghel Gavriil Vărvăruc, starețul mănăstirii ortodoxe „Înălțarea Sfintei Cruci" ...

Conferințele ONB: „Noua dezordine a fericirii”, prelegere susținută de conf. univ. dr. Cristian Iftode, în direct la TVR Cultural

Miercuri, 8 mai, TVR Cultural transmite, în direct de la Opera Națională București, prelegerea „Noua dezordine a fericirii”, susținută de conf. ...

 

#TVRcultural