TVR Cultural i-a invitat pe telespectatori miercuri, 29 noiembrie, de la ora 22.00, la teleplay-ul „Vinovatul”, în regia lui Jon Gostin, premiat la UNITER în anul 2014, pentru cel mai bun spectacol de teatru TV.
În distribuție: Ozana Oancea, Ionel Mihăilescu, Erika Băieșu, Mihai Răzuș, Gabriel Fătu, Florin Roșu și Paul Mihăilă.
Echipa: Mihai Răzuș - producător, Silvana Porojnicu - scenografie, Silviu Andrei - director imagine, Jon Gostin - scenariul și regia.
Drama prezintă povestea unei femei, care îl ademenește în camera ei de hotel pe ucigaşul iubitului ei din adolescenţă, hotărâtă să-l predea Justiţiei cu câteva ore înaintea împlinirii termenului de prescritie legală a crimei. Strivit de frică şi de remuşcări, vinovatul îşi recunoaşte crima, dar femeia nu-l iartă, ci îl determină să se sinucidă, devenind ea însăși vinovată.
Teleplay-ul se bazează pe două piese scrise de Ion Băieșu - „Vinovatul” (1969) și „Iertarea” (1970), regizorul Jon Gostin modificând subiectul pieselor pentru ca acțiunea să se petreacă în timpul Revoluției de la Timișoara, în loc de anii ’50.
Jon Gostin a explicat că teleplay-ul „Vinovatul” „nu îşi propune nimic altceva decât să valorifice calităţile excepţionale ale textului: în primul rând, să conserve intensitatea şi ritmul conflictului piesei (de tip huit clos) şi să reveleze acuitatea psihologică a dialogului (de tip existenţialist).
În termeni vizuali, decupajul expresivizează relaţional, analitic şi descriptiv – fireşte, cu maximă prioritate acordată jocului actoricesc. Singura ajustare făcută subiectului este aducerea intrigii din anii ’50 în atmosfera evenimenţială a revoluţiei de la Timişoara (16-22 decembrie 1989); deci cu rămânere înăuntrul supratemei, fără a modifica morala piesei şi fără a-l detaşa pe spectator de realităţile psihologice evocate. Fiindcă piesa face parte din teatrul neliniştii morale, şi filmul nostru se poziţionează, firesc, în cinema-ul neliniştii morale”.
***
Urmăriți mai jos un promo al teleplay-ului din anul premierei, 2014:
***
„Esenţa dramei lui Ion Băieşu se circumscrie temei (morale) a Răului în lumea contemporană: cauze, efecte şi chipuri ale Răului; dar şi omniprezenta problematică (care nu este doar spirituală) a relaţiei noastre cu Răul (înţelegerea/neacceptarea lui, iertarea/pedepsirea lui, etc.). Pornind de la caracterul excesiv al naturii umane, Ion Băieşu a imaginat această tulburătoare ecuaţie a Răului în care victima şi călăul (două enigmatice şi paradoxale personalităţi autodistructive) se condiţionează reciproc pe toate palierele unei construcţii dramatice (obiectual, narativ, semantic şi stilistic).
Aş spune că reuşita excepţională a lui Ion Băieşu constă mai ales în acest joc cu angoasa, în balansul concomitent al fricii şi al efortului de a găsi eliberarea. Rezumându-mă la mesajul filmului „Vinovatul” (film care s-ar fi putut intitula „Vinovăţie”), concluzionez că Răul, odată înfăptuit, nu dispare nici dacă este pedepsit”, mai arăta regizorul Jon Gostin.
Jon Gostin, născut în 1952, este regizor şi scenarist, absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, Facultatea Regie Film şi Televiziune, în promoţia 1978.
Teleplay-ul „Vinovatul” a primit premiul pentru Teatru TV pentru anul 2014 la UNITER.