TVR Cultural a difuzat, luni seară, de la ora 22.25, un dialog despre Ziua Internațională a Teatrului și despre recenta dispută pornită în jurul nominalizărilor la premiile UNITER, în cadrul emisiunii „Intrare liberă”.
Mirela Nagâț și invitații săi, Dragoș Buhagiar, Alexandru Dabija, Mihaela Michailov, Catinca Draganescu și Alina Nelega, au discutat despre schimbări și dialog, după scandalul iscat în jurul Premiilor UNITER.
În a doua parte a emisiunii, Mirela Nagâț a evocat-o, împreună cu invitații, pe marea actriță Marioara Voiculescu, prima femeie din România care a condus o companie de teatru și prima care a înființat o companie de film), omagiată, la Teatrul Odeon, printr-un spectacol-lectură după cartea Alinei Nelega, „Mareșala”. Dorina Lazăr o interpretează pe Marioara Voiculescu în acest spectacol.
Săptămâna trecută, în lumea teatrului a izbucnit un scandal, după anunțarea nominalizărilor la Premiile UNITER.
Regizoarea Carmen Lidia Vidu a lansat o petiție în care critica juriul UNITER, pentru că la categoriile „Cel mai bun spectacol” și „Cea mai bună regie” nu au fost nominalizați regizori tineri și nici femei. Petiția a fost semnată de peste 1.400 de oameni. În replică, regizorul Silviu Purcărete a anunțat că se retrage de pe lista nominalizaților la Premiile UNITER, pentru a face loc „unei leoaice tinere”.
În aceeași petiție, semnatarii au reclamat și acordarea unui premiu pentru întreaga activitate lui Alexandru Repan, care, în 2012, a fost declarat colaborator al Securității. UNITER a decis retragerea premiului în acest caz, menționând că „Senatul UNITER nu contestă activitatea artistică de excepție a actorului Alexandru Repan, pentru care a și fost desemnat, de bună credință, pentru acordarea premiului, dar activitatea de colaborator al Securității este incompatibilă cu valorile promovate prin Statutul UNITER: democrație, respectarea drepturilor omului, solidaritatea de breaslă”.
O altă acuzație adusă UNITER se referă la nominalizarea lui Andriy Zholdak, regizorul fiind acuzat de comportament abuziv. UNITER a menționat, în acest caz, că numai teatrele care au lucrat cu regizorul pot lua măsuri, juriul „nu este abilitat să judece eventualele excese temperamentale ale unui artist sau altul, ci numai să-i evalueze performanțele profesionale”.
O relatare a scandalului găsiți la Observatorul Cultural, aici.